IMO 2020 – dodatečné palivové poplatky již od 1.12.2019

Napsal uživatel stan.turek dne Út, 11/12/2019 - 16:15

Již dříve jsme zmiňovali, že od 1.1.2020 platí bez výjimky podle nařízení IMO 2020 povinnost používat v námořní dopravě nízkosirná paliva. Alternativně lze používat dosavadní palivo s vyšším podílem síry (3,5%) – to však pod podmínkou instalace a používaní filtrů výfukových plynů, tzv. scrubberů.

Každý rejdař pro kalkulaci dodatečných nákladů za dražší palivo nebo investice do instalace filtrů používá různou metodiku.

 

Pojďme se nyní podívat jednomu rejdaři trochu pod kůži. Jestli si zavedením příplatku za používání nízkosirného paliva potichu nezvyšuje sazby.

 

Příklad kalkulace:

Rozdíl mezi cenou nízkosirného paliva a běžného paliva je podle sledovaného období  stanoven na 193 USD/t. Tato hodnota je určena jako referenční pro výpočet „environmentálního příplatku“.

Na základě této referenční hodnoty byla stanovena hodnota palivové přirážky na 116 USD/TEU pro přepravy z Dálného východu do severoevropských přístavů. Odpovídá tedy tato přirážka reálným dodatečným nákladům?

Dále počítáme hypoteticky podle dostupných údajů cestu kontejneru ze Shanghaje do Hamburgu

Délka cesty 12000 námořních mil

Průměrná rychlost lodi: 21 mil/hod

Průměrná spotřeba paliva: 360 tun/denně

Spotřeba paliva za cestu (24 dní, počítáno bez zastávek v jiných přístavech): 8640t

A teď kalkulujme s lodí o kapacitě 18000 TEU

Spotřeba paliva na TEU při 100% vytížení lodi:  0,48t/TEU/cesta

Spotřeba paliva na TEU při reálnějším vytížení lodi na 90% (tedy 16200 TEU): 0,53t/TEU/cesta

 

Pokud počítáme referenční hodnotu 193 USD/t, vychází u 90% vytížení lodi nákladově příplatek za nízkosirné palivo na 102,29 USD/TEU. Při porovnání se stanoveným příplatkem 112 USD/TEU jsme tedy na celkem ospravedlnitelném rozdílu mezi náklady a výnosy rejdaře ve výši ca.10 USD/TEU. To je částka, která se snadno “rozpustí“, pokud loď po cestě zastaví ještě v dalších přístavech a doba přepravy se tak prodlouží, případně bude námi předpokládané vytížení lodě na některém úseku přepravy menší než 90%. Je také nutno počítat s tím, že na lodích bývají uloženy i prázdné kontejnery, které přepravuje rejdař plně na svoje náklady (to jsou například speciální kontejnery – reefry, flat racky, open topy apod.).

Za předpokladu takovéto jednoduché „kontroly“ je příplatek korektní.

 

Sledujte novinky na našem Fb