Coronavirus v Číně – dopad na importní zásilky. Mohou být čeští exportéři v klidu?

Napsal uživatel stan.turek dne Pá, 02/07/2020 - 11:50

Prodloužení svátků Lunárního nového roku v Číně v důsledku epidemie Coronaviru bude mít velmi negativní dopad i na exportní zásilky z České republiky a to nejen do Číny.

Celý příběh začíná tradičními oslavami Lunárního nového roku, kdy minimálně na dva týdny utichne aktivita dodavatelských řetězců. Rejdaři vynechávají kvůli nedostatku carga lodění.

Na to jsme každý rok zvyklí, je to podobná situace jako máme v Evropě v době vánočních svátků.

Letos, kvůli onemocnění způsobených epidemií Coronaviru, je situace v Číně zásadně jiná. Svátky byly prodlouženy minimálně o týden, výpadek v odjezdech lodí představuje ke dnešnímu dni 27 chybějících odjezdů oproti stavu mimo svátky. Nadto budou po 9.2. i nadále chybět řidiči a ne všechny továrny se rozjedou bez kapacitních omezení (ne všichni dělníci se vrátí včas do práce ze svátků).

Další zpoždění budou vyvolávat čerstvě nařízené preventivní procedury týkající se lodí tranzitující přístavy mimo území Číny. Nejnověji platí takové nařízení v jednom z největších dopravních uzlů – přístavu Tanjung Pelepas, do kterého se sjíždějí feedry z menších asijských přístavů a kontejnery, které tyto feederové lodě přivezou, se překládají na velké lodě plující dále do Evropy. Posádky všech lodí, které v uplynulých 14 dnech zastavily v jakémkoli čínském přístavu, se musí v režimu karantény podrobit prohlídce úředníky ministerstva zdravotnictví. Pokud by se potvrdila přítomnost nakažení coronavirem, bude postupováno podle stanovených procedur.

To jsou fakta, která se nyní týkají dovozců, pravděpodobná zpoždění a výpadky servisu trápí hlavně je.

 

 

 

Vyhráno bohužel nemají ani čeští exportéři. Současný výpadek odjezdů z Asie „doběhne“ na přelomu února a března do Evropy, kde budou tyto lodě chybět pro exportní cargo. Ruku v ruce s tím se projeví nedostatek prázdných kontejnerů na českých depech (připomeňme si, že jen do této chvíle bylo vynecháno 27 odjezdů obřích lodí z Číny do Evropy). Situaci s dostupností kontejnerů                                     jistě nezlepší ani právě se rozbíhající sezóna exportů „kůrovcového“ dřeva do Číny.

Exportéři tak budou postihnuti dvakrát – významně se zkomplikuje situace s dostupností                        místa na lodích do Asie a navíc bude větší problém sehnat vhodné prázdné kontejnery.                   Druhý bod se bude pochopitelně týkat i exportérů do jiných teritorií než jen Asie.  

Nemluvě o tom, že se dá s poměrně velkou jistotou předpokládat zavedení sazebních přirážek pro zásilky do Asie (Peak Season Surcharge apod.). Očekává se, že se výše popsaná situace s exporty zlepší až začátkem léta. Nedojde-li ovšem k další eskalaci situace v Číně.

Exportérům tedy doporučujeme pečlivé plánování a nakládek, včasné informování o chystaných exportních zásilkách, abychom mohli s předstihem rezervovat prázdné kontejnery a místo na lodích.

Sledujte novinky na našem Fb