IMO 2020, výpadek kapacity, lodě v docích

Napsal uživatel stan.turek dne Út, 08/06/2019 - 15:53

Naplnit požadavky opatření IMO 2020 znamená pro rejdaře buďto používat nízkosirné palivo LSFO, instalovat filtry (scrubbery) anebo přestavovat lodě na pohon LNG. Ani jedno není sázka na jistotu. Zásobování LSFO nemusí být bezproblémové, navíc se nebude smět míchat palivo od různých dodavatelů v různých místech tankování, instalace scrubberů je nákladná, vyžaduje odstavení lodí na několik týdnů kvůli montáži filtrů a ladění motorů. Životnost scrubberů není neomezená, stále se řeší způsob odstraňování odpadu ze scrubberů. Přestavba na LNG je kapitola sama pro sebe (tady se spojuje odstávka lodi, vysoké náklady na přestavbu a sporná dostupnost paliva). Toto řešení spíše očekáváme jako prvotní vybavení u novostaveb lodí.

Většina rejdařů sází na instalaci scrubberů. Dalo se očekávat, že odstavení lodí kvůli montáži bude mít za následek výpadek kapacity na trhu. Ovšem výpadek 45% kapacity na tradelane Asie - Adriatic (Koper, Trieste) překonal očekávání a masivní zvýšení cen až o 500 USD/TEU na sebe nenechalo dlouho čekat. Na lince z Asie do severoevropských přístavů je výpadek toho času zhruba 18% a velmi pravděpodobně se ještě zvýší. Prostoj lodí v docích dosahuje až 8 týdnů. Co to může znamenat v období začínající vánoční sezony a blížícího se Golden Weeku si můžeme bez obtíží domyslet.

Sledujte novinky na našem Fb