Newsletter 17.08.2021

Napsal uživatel stan.turek dne Út, 08/17/2021 - 09:32

Aktuální situace v

mezinárodní přepravě

 

 

 

ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY

 

 

Obstrukce na trase mezi Čínou a Evropou

 

Železniční spojení mezi Čínou a Evropu komplikují další opatření proti šíření Covid-19. Zavedené restrikce se týkají zejména provincie Jiangsu. Provincie je jednou z nejvyspělejších a ekonomicky nejdůležitějších čínských provincií, hlavní město Nanjing, největší městem je Suzhou. Terminál v Xianu, důležitý uzel pro spojení do ČR přestal z uvedené provincie přijímat zboží. Zároveň do této provincie nejsou pouštěny ani kamiony, řidiči by po návratu z této provincie museli do povinné 14denní karantény. Operátor pracuje na možnosti použití speciálních povolení pro vyzvedávání carga z této provincie (tzv. antiepidemic trucks).

 

Aktuálně dochází ke zpoždění ca.6-9 dní a očekává se, že se tato situace nezmění do konce srpna. K dalšímu zpoždění pak dochází na hraničním přechodu Brest/Malaszewice, který je dlouhodobě přetížený a zároveň tu probíhá do 20.8. rekonstrukce části trati.

 

 

NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY

 

 

Se to všechno nějak zrychluje

 

Na námořní přepravní řetězce si zasedla smůla:

 

Březen: týdenní ucpání Suezského kanálu lodí Ever Given

 

Duben: následné přetížení přístavů v Evropě a Asii loděmi, které čekaly na uvolnění Suezu. V té souvislosti nedostatek prázdných kontejnerů na obou stranách

 

Květen-červen: téměř měsíc trvající uzávěra přístavu Yantian a s tím spojený chaos s nakládkami v této ekonomicky významné oblasti

 

Červenec: lockdown v Bangladéši (omezení feedrového spojení do Singapuru), lockdown části Vietnamu. Konec července povodní zasažený koridor mezi Bad Schandau a Děčínem, tajfun In-Fa omezuje práce v přístavech Ningbo a Shanghai

 

Srpen: vykolejení nákladního vlaku na hlavním železničním koridoru u Kralup nad Vltavou, zásadní omezení provozu některých železničních operátorů v exportu a importu mezi ČR a severoněmeckými přístavy s platností až do 29.8. kvůli trvajícím opravám trati mezi Bad Schandau a Děčínem, stávka strojvůdců německých drah, akutní nedostatek přímého kamionového spojení mezi ČR a severoněmeckými přístavy (a to jak z důvodu omezení železničních přeprav, tak z důvodu nepravidelnosti příjezdů a odjezdů lodí, kdy dopravci nemohou plánovat oboustranné vytížení kamionů a práci přijímají jen v roundtripu  - jízda jedním směrem poprázdnu a opačným směrem s plným kontejnerem), kongesce (zahlcení přístavů Shanghai a Ningbo, uzavření největšího přístavního terminálu v Ningbu (příčinou je pozitivně testovaný zaměstnanec), rušení exportních bookingů z ČR kvůli nedostatku prázdných kontejnerů na lokálních depech…

 

Asi není nutno zdůrazňovat, že všechny uvedené faktory způsobují zásadní komplikace v dodavatelských řetězcích: zpožďování zásilek, nekontrolovaně rostoucí ceny, vznik neočekávaných vícevýloh (skladné, demurrage, detention, kterým není ani při největší snaze možné zabránit). To vše v situaci, kdy ceny dopravy dosahují historických maxim.

 

 

 

Dvojice přístavů Ningbo a Shanghai čelí kongesci

Podívejme se trochu podrobněji na situaci v Shanghaji a Ningbu. Provoz světové přístavní jedničky a trojky -  je ochromen. Důvodem je uzavření jednoho z terminálů v Ningbu (zjištění covid pozitivního přístavního dělníka) a odstávky přístavů kvůli počasí. I bez těchto dvou negativních faktorů byly oba přístavy přetíženy tak jako ostatní velké přístavy v Číně následkem obrovské poptávky, chaosu v jízdních řádech lodí, jež se nedaří dát dohromady od zablokování Suezu a následném uzavření Yantianu. Následující graf Sea-Intelligence ukazuje skokový nárůst prodlevy odbavení lodí z průměrných 2 dnů na současných 6 a 7 dní. 

 

 

 

 

Lodě budou buďto přesměrovány z uzavřeného terminálu v Ningbu do Shanghaje (což dále zhorší odbavení lodí v tomto přístavu) anebo dočasně vynechají oba přístavy v jízdních řádech následujících dní. Výsledkem bude nahromadění naložených kontejnerů v obou přístavech a následně nedostatek prázdných kontejnerů pro nakládku zboží. Ve chvíli, kdy vrcholí nakládky zboží na vánoční trh.

 

 

 

Vessels Outside The Shanghai Port | Via: MarineTraffic            Vessels Outside The Ningbo Port | Via: MarineTraffic

 

 

LETECKÉ PŘEPRAVY

 

 

 

Importní sazby z Číny podle očekávání rychle rostou. Je zde přímá úměra s potížemi v námořních a železničních přepravách, kvůli kterým je značná část carga přesměrována právě na leteckou dopravu. Cenu dopravy táhnou směrem nahoru i přísná protiepidemiologická opatření čínské vlády. V zemi přibývá zhruba 100 pozitivních případů denně, čínská vláda je však ve věci dalšího šíření covid-19 velmi úzkostlivá. Díky restrikcím zrušily letecké společnosti stovky letů (např. jen z Pekingu to bylo přes 500 letů). Letiště Nanjing má být uzavřeno na 12 dní, letiště Yangzhou Taizhou Intl. Airport je uzavřeno od 31.7. bez informací o dalším vývoji. Ještě před několika dny velmi funkční letecká doprava tak dostala tvrdou ránu a spekuluje se v tuto chvíli o růstu cen v hlavní sezóně až k úrovni 20,00 USD/kg.

 

Sledujte novinky na našem Fb