Kontejnerové lodě objedou celou trasu do Evropy a zpátky do Číny s průměrným zpožděním 18 dní. Největší zpoždění činilo celých 54 dnů. Hlavním důvodem prodlužování celkové doby přepravy jsou kongesce (přetížení) přístavů v Evropě. Porovnávány byly všechny tři dominantní aliance rejdařů.
Jak ale správně číst výsledky porovnání?
Například The Alliance (THEA/ Hapag Lloyd, ONE, YangMing a Hyundai Marine) vykazuje nejhorší výsledek. Tato aliance „doplácí“ především na to, že v nejmenší míře vynechává nebo mění přístavy, které naplouvá v Evropě. A to ani ty nejpostiženější kongescí, tedy Antverpy, Rotterdam a Hamburg. Delší celková průměrná doba přepravy je zaviněna jedním tzv.pendulum servisem (FP2), který ve svém jízdním řádu zahrnuje ještě přístavy na západním pobřeží USA, které jsou z hlediska čekání na odbavení lodí noční můrou všech rejdařů.
Ocean Alliance (Cosco, Evergreen, CMA-CGM) je kreativnější a lodě odklání do méně zasekaných evropských přístavů (Zeebrugge, Wilhelmshaven). Loď CMA-CGM Louvre této aliance vykazuje nulové zpoždění. Avšak jen díky tomu, že původní (pro-forma) jízdní plán byl formálně prodloužen ze 12 na 13 týdnů….
Přístup třetí – a kapacitou největší aliance – 2M (MSC, Maersk) je snížení počtu naplouvaných přístavů v Evropě a koncentrace objemu kontejnerů určených pro daný naplouvaný přístav (například kontejnery do Antverp jsou namísto obvyklých dvou servisů nakládány na lodě jednoho servisu).
Tolik průzkum Alphalineru. Otázka pro zákazníky je, která z uvedených filozofií je lepší. Buďto se prodlužuje přepravní doba, ale kontejner se vyloží v Hamburgu, odkud se dá relativně rychle dostat na vykládku. Nebo bude kratší (a „spolehlivější“) dobu plavby, ale kontejner rejdař vyloží ve Wilhelmshavenu, odkud není do ČR pravidelné vlakové spojení a stejně budu muset čekat až se kontejnery přesunou menšími loděmi (feedry) do Hamburgu. Výsledná prodleva tak může být ještě větší a méně čitelná….
|