Turbulence v přepravních řetězcích se nevyhýbají ani železničnímu spojení s Dálným Východem. Míst, kde se můžou vlakové zásilky zpozdit, je na cestě více, zároveň je široká i škála důvodů, které mohou být příčinou zpoždění. V těchto dnech čelí výrazné kongesci hranice mezi Běloruskem a Polskem, kde dochází k překládání kontejnerů z vlaku na vlak díky rozdílným rozchodům železnic v zemích bývalého SSSR a EU. Velký objem vlaků, který tam dorazil, nepochybně i vlivem aktuální velmi nízké časové spolehlivosti námořní dopravy a již ne tak zásadnímu rozdílu cen obou druhů přeprav, způsobil, že některé kontejnery zde nabírají i 14-ti denní zpoždění. Protože plánování železniční cesty je velmi rigidní záležitost, není možné nějak rychle na podobné problémy reagovat a přesměrovat vlaky jinudy. Také není možné vlak rozpojit a odebírat kontejnery samostatně před cílem cesty, protože celý vlak jede v rámci urychlení pod jedním celním tranzitním dokumentem.
Nemělo by se zatím jednat o následek hrozby běloruského režimu z minulého týdne, že přes své území nebude jako odplatu proti sankcím EU propouštět vlaky se zbožím směřující z Číny do EU.
Situaci každý den monitorujeme, stav konkrétních zásilek na cestě komunikujeme s příjemci. Vliv této situace na nové zásilky, teprve opouštějící Čínu, zatím není možné potvrdit, ani vyvrátit.
|