Newsletter 2.7.2021

Napsal uživatel stan.turek dne Čt, 07/08/2021 - 11:32

Letecké přepravy

 

 

Kapacity z letišť Shenzen, Guangzhou, Zhengzhou, Xian a Shaghai se rychle plní. Ruku v ruce s naplněnými kapacitami stoupají ceny za přepravu. V Hongkongu je zatím kapacitní i cenová situace stabilní.

 

Železniční přepravy

 

 

 

Situace FCL přeprav se za poslední týdny zlepšila a již nedochází k několikatýdenním posunům a zpoždění jako to bylo v minulých měsících.  Kontejnery se dají knihovat na odjezdech zhruba do 14 dní od objednávky. Samozřejmě lze i rychleji, ale pak je nutné počítat s vyšší sazbou. Ve většině případů s místem na vlacích operátorů není problém, ale je třeba brát v úvahu malé zpoždění na odjezdu z téměř všech čínských terminálů. Operátoři slibují 19 dní tranzitní čas terminál-terminál , ale to se dále odvíjí dle trasy daných vlaků. Ty se nejčastěji zpožďuji na hraničních přechodech, především v Kazachstánu, kde jsou kongesce, vlaky bývají pozastaveny i několik dní a čekají na povolení v pokračování transportu. Ve finále se dostaneme na tranzitní čas přibližně 32 dní včetně nakládky a vykládky, tj. ze dveří do dveří.

 

Sběrná LCL služba železnice bojuje s místem v kontejnerech a především objemnější přepravy můžou být oříškem. Otevírá se však více možností pro knihování než bylo v posledních týdnech, a tak i kusové zásilky lze bez výrazných komplikací realizovat. Nutné zmínit, že odjezdy jsou také se zpožděním z důvodu zmíněných kongescí. Tranzitní doba ze dveří do dveří se nyní pohybuje o pár dní více než u přeprav FCL a knihujeme na nejdřívější odjezdy od 10. července (včetně).

 

Námořní přepravy

 

 

24.6. obnovil přístav Yantian činnost na 100%. Po měsíčním výpadku provozu čeká na odbavení fronta čítající 700000 TEU. Pro ilustraci – největší současné lodě mají kapacitu 24000 TEU a ve velkých přístavech jako je Yantian odbaví taková loď zhruba 5-7000 TEU. Je tedy nasnadě, že odbourání takové fronty – do které se budou řadit další kontejnery – bude trvat dlouhé týdny.


 

Jak jsme informovali v minulém newslettru, v době omezené činnosti terminálu v Yantianu, přesunuli rejdaři bookingy do přístavu Nansha. Tady se velmi rychle vyčerpala zásoba prázdných kontejnerů uvolňovaných pro nakládky a záhy jsme dospěli do stavu, že není do čeho nakládat a potvrzená knihování pak propadají. Nová knihování jsou potvrzovány až na konec července. Je tedy zřejmé, že přesun problému z Yantianu do Nansha se vůbec nepovedl. Momentálně je přístav Nansha kvůli přetížení uzavřen.

 

Rejdaři navíc chystají na červenec snižování kapacit, očekávají, že se projeví fakt, že několik týdnů nebylo do čeho nakládat nové objednávky a lodě by tak odjížděly nevytížené.  Dostat kontejnery se zbožím z oblasti jižní Číny tedy zůstane na dlouhou dobu velkým bolehlavem pro dodavatele, příjemce zboží i speditéry.

 

Likvidace vzniklého backlogu přenese potíže s odbavováním lodí posléze také do evropských (a amerických) přístavů.  Zejména Hamburg a Rotterdam se stále potýkají s kongescí vzniklou následkem týdenního zablokování Suezu. Některé aliance vynechávají naplutí těchto přístavů, aby situaci dále neeskalovali. Každé vynechání některého přístavu znamená pro plánovače lodí (ship planners -  kteří za pomoci počítačových programů umísťují kontejnery na správné místo na lodi podle přístavu odeslání a vykládky, velikosti kontejneru, jeho váhy, nebezpečnosti zboží či nutnosti chlazení atp.), že jejich dosavadní práce končí v koši a musí začínat zas a znova.

 

Ale za hranou kapacity nejsou jen přístavy v Číně, Evropě a USA. Podobně jsou na tom i další hlavní přístavy. Jako příklad jmenujme Singapore, kde čekají na další cestu feederem kontejnery třeba do Bangladéše. Z tohoto důvodu jsou rejdaři nuceni zastavit přijímání nových knihování do Bangladéše (Chittagong). Zákaz nových knihování může trvat 4 týdny i více. Že to bude znamenat potíže s odbavováním plných kontejnerů z Chittagongu je jisté. Přitom Bangladéš je jedním z největších dodavatelů textilního zboží na světě….

 

A aby toho nebylo málo, přístavní dělníci v Austrálii zahájili další vlnu stávek a omezení práce. I tady už nabírají lodě další zpoždění 7 dní.

 

 

 

 

 

Silniční přepravy

 

Ceny pozemní přepravy v rámci Evropy v květnu vzrostly o 8%, na své tříleté maximum. Důvodem je chybějící volná přepravní kapacita. Meziroční cenové srovnání pak ukazuje, že letos v květnu si odesílatelé připlatí o 28% více než ve stejném měsíci roku minulého.

 

Hlavní příčinou je pandemie covidu. Evropská ekonomika se zotavuje, ale hodně přepravců nepřežilo lockdowny. Hřebíčkem do rakve byl i Brexit, kdy se přepravní tok mezi Francií/Německem a Velkou Británií propadl na minimum.

Sledujte novinky na našem Fb