Newsletter 31.08.2020

Napsal uživatel stan.turek dne Po, 08/31/2020 - 11:43

Importy z Asie:

Zlepšení v nedohlednu

 

 

Kontejnery nahromaděné v čínských přístavech jsou postupně odváženy loděmi dočasně nasazenými právě pro tento účel. Tyto lodě byly v průběhu jara kvůli nedostatku carga uvázány na kotvě.


Jedna věc se tedy vyřeší – z Číny se odvezou čekající kontejnery. Další komplikace však nastává nedostatkem prázdných kontejnerů v čínských přístavech, z Evropy stále dojíždí málo lodí s exportními kontejnery. Významnou roli hraje i fakt, že významným způsobem narostly exportní ceny z Číny do USA a pragmaticky se chovající rejdaři dávají přednost kontejnerům, na kterých mají lepší yield.


Rejdaři jsou velmi obezřetní, pokud se týče návratu lodí na pravidelné linky mezi Asii a Evropou. Hlavní obavou je možný propad cen po navýšení kapacity. S blížícími se svátky v Číně (Golden Week) jsou opět avizovány škrty v odjezdech. A proto budou rejdaři od 1.9. účtovat Peak Season Surcharge….


Pro knihování importů z Číny stále platí tato doporučení
- Poskytovat včas pokud možno co nejpřesnější forecasty / plány nakládek
- Knihovat s velkým předstihem.
- Pokud možno neměnit počet nebo skladbu již zaknihovaných kontejnerů
- Pro spěchající zásilky si připlatit Shipping Guarantee, jež má zajistit, aby kontejnery nebyly srolovány na další odjezd


A nakonec ne úplně dobrá zpráva pro exportéry do Asie. Logicky by se mohlo zdát, že přidání nových lodí do rotace zlepší situaci s knihováním exportních zásilek, bohužel tomu tak zcela nebude. Extra loadery budou na své cestě z Evropy přednostně evakuovat prázdné kontejnery do Číny (předpokládá se, že tyto lodě zaplní až 85% své kapacity prázdnými kontejnery).
sales@wakestone.cz

 

 

 

Konec stávky v Montrealu

 

 

Stávka přístavních dělníků v Montrealu skončila dohodou se zaměstnavateli. Nicméně než se přístav dostane do normálu, bude ještě několik lodí najíždět namísto Montrealu přístav Halifax.

 

 

Exotické letecké spojení

z Číny do České Republiky

 

 

Nově nabízíme možnost poněkud exotického spojení z čínského letiště Shijiazhuang Zhengding International Airport do ČR. Letadla provozuje uzbecká letecká společnost Uzbekistan Airways. Letadlo přistává v Ostravě a v Praze. Touto cestou doručujeme zásilky v ekonomickém režimu (4-5 dní) například z Xiamenu nebo třeba Qingzhou City

 

 

 

Více informací žádejte na adrese air@wakestone.cz

 

 

 

Exploze v Bejrútu.

Nic není náhoda!

 

 

Toto je smutný příběh lodi jménem Rhosus, která začala svůj život v roce 1986 v Japonsku jako plovoucí bagr.


Původní jméno lodi bylo "Daifuku Maru No. 8" a do roku 2002 sloužila jako obyčejný plovoucí bagr, který čistil koridory u japonských břehů, aby lodě s velkým ponorem nenarazily na dno zanesené blátem nebo kamením. Po šestnácti letech této služby byla loď prodána do Jižní Koreje a přejmenována. Tak začala dobrodružnější část jejího života, v jejímž průběhu několikrát změnila jméno, majitele a vlajku registrace.


Pro registraci svých lodí využívají rejdaři velmi často zemí s nižšími daněmi a laxnějším přístupem k pracovnímu právu. Takové registraci se říká “flag of convenience” (FoC) a je to pro rejdaře naprosto legální cesta jak ušetřit peníze.


Mezi lety 2005 a 2007 loď postupně sloužila dvěma hongkongským společnostem, byla přejmenována na "Zheng Long" a registrována nejprve pod vlajkou Belize a pak pod vlajkou Panamy.


Už jako loď přestavěnou pro převoz nákladu, nově s gruzínskou vlajkou, ji koupila ruská společnost se sídlem na Kypru. Když byla loď v roce 2013 vyslána na nakládku do gruzínského přístavu Batumi, změnil majitel vlajku z gruzínské na moldavskou (což je země bez vlastního moře, ale zato s pověstí země, která povoluje registraci iránským lodím, které pak slouží k pašování zboží).


30 let služby a zanedbaný stav se na lodi výrazně podepsaly – loď měla spoustu neduhů – nevyjímaje díru v trupu, vyžadující neustálé odčerpávání vody. Loď opustila posádka, protože jí ruský majitel neplatil mzdy. Samozřejmě se však našli noví dobrodruzi pro službu na nešťastné lodi.

 

 

 

Majitel vyslal loď, nově pod jménem “Rhosus”, naloženou 2700t gruzínského dusičnanu amonného do Bejrútu, aby tu doložila na palubu několik těžkých strojů a přivydělala si tak na svou cestu. Po naložení těžkých strojů na palubu, resp.kryty nákladových prostorů, se tyto kryty nebezpečně prohnuly a inspektoři prohlásili loď za neschopnou plavby (unseaworthy). Veškeré cargo, včetně původně naloženého dusičnanu amonného, muselo být z lodi vyloženo a uskladněno v přístavu a loď zůstala zaarestována v bejrútském přístavu. Majitel lodi se k ní přestal hlásit a posádka se více než rok nemohla vylodit.


Řetězec lajdáctví pak končí u libanonských úřadů, které odpovídaly za uložený nebezpečný náklad po jeho vyložení z lodi.


Divíte se, jak je možné, že loď Rhosus - se svou minulostí a technickým stavem – mohla být naložena tak nebezpečným nákladem? Při stávajícím stavu věcí neexistuje nic, co by zabránilo plavbě dalších lodí, které představují nebezpečí pro sebe, okolní lodě, přístavy a životní prostředí.


V příštím newslettru si řekneme více o tom, proč některé lodě plují pod vlajkou země, kde sídlí jejich majitel a jiné si hledají levnější teritoria pro registraci svých lodí.


Zdroj: Nikkei Asian Review

 

Sledujte novinky na našem Fb