Pomalu, ale jistě se blíží také druhá fáze IMO aneb snížení uhlíkové stopy nebo alespoň snaha o její snížení. Ve světle současných a minulých událostí tato zpráva trochu zapadá, ale 1.1.2023 nás čeká další zpřísnění.
V první fázi se řešil přechod na nízkosirné palivo, jinými slovy přechod na ekologičtější, ale dražší palivo.
Nynější fáze bude komplexnější a o to komplikovanější. Zaměřuje se v podstatě „jen“ na snížení uhlíkové stopy a k tomu zavede 3 nová kritéria, která budou měřit snižování uhlíku.
- Energy Efficiency Existing Ship Index (EEESI) – Lodím bude přidělena emisní třída podobně, jako u automobilů.
- Carbon Intensity Indicator (CII) – V podstatě je to výpočet uhlíkové stopy, podobně jako v kamionové přepravě. Povolený maximální limit se bude postupně zpřísňovat a tím se zajistí neustálé snižování vypouštěných emisí. Všechny lodě obdrží certifikaci ve škále A-E, kde A je nejlepší. Lodě, které obdrží známku D nebo E, musí okamžitě přijmout nápravná opatření. K tomu slouží 3. bod.
- Ship Energy Efficiency Management Plan – Nápravná opatření u lodí, které neprojdou limity=Hodně dokumentů, kde se obecně popíše, jak u staré lodi dosáhnout lepších emisních výsledků a pak se loď stejně dá do šrotu.
Někteří rejdaři tak uvažují o dalším zpomalení lodí, protože jejich lodě nebudou nové regule splňovat. Někteří budou muset starší lodě zcela odstavit a nechat sešrotovat.
A jak se to dotkne přepravní kapacity? V tomto ohledu se zdá, že to nebude nic dramatického. Nikdy v historii totiž neměly loděnice tak plnou knihu objednávek nových lodí, jako nyní. Odhaduje se, že zhruba 1/3 aktivní flotily „neprojde“ výše zmíněnou emisní kontrolou, naproti tomu, ale zhruba stejná přepravní kapacita bude nově nasazena do servisu. Pokud tedy někde pocítíme vliv IMO 2023, bude to spíš na regionální trasách a vedlejších přístavech, které obsluhují starší lodě. Dopad na dálkové (tzv deep sea) trasy by neměl být nijak zásadní.
Dobrou zprávou také je, že efekt IMO 2023 bude nastávat postupně, sice platí od 1.1.2023, ale bude uplatňován při obnovování certifikace dané lodě.
|