Do ostrého startu opatření na snížení emisí v námořní dopravě, známého pod zkratkami MARPOL 2020 nebo IMO 2020 zbývá pouhých 5 měsíců.
A již se začínají množit spekulace, že striktní - a tedy i sankcionované - vyžadování tohoto opatření může být o několik měsíců odloženo. Důvodem jsou nejasnosti ohledně bezproblémové dostupnosti nízkosirného paliva, možnosti jeho míchání při tankování (bunkrování) od různých dodavatelů v různých regionech, rychlosti instalace filtrů výfukových plynů (tzv. scrubberů) apod.
Použití nízkosirného paliva LSFO s obsahem síry 0,50% ve stávajících motorech je zatím neodzkoušené, nicméně kvůli významně vyšší pořizovací ceně se rejdaři brání tankovat toto palivo s dostatečným předstihem před 1.1.2020. Natankování takového paliva však může přinést jisté technické komplikace, které se pak budou muset řešit za pochodu. Jen "vypláchnutí" starého paliva s vyšším obsahem síry z nádrží a palivového potrubí nízkosirným palivem může podle typu konstrukce lodi trvat až 2 týdny.
Stále se také pracuje na doladění procesu nákupu a zásobování nízkosirným palivem, bezpečnostních opatřeních při tankování a nakládání s tímto palivem, jakož i na výcviku posádek pro manipulaci s takovým palivem.
Nabízí se paralela s "měkkým" startem VGM u kontejnerů, kdy se také použila dočasná ochranná lhůta a tvrdé vyžadování bylo o několik týdnů odloženo.
Zdroj: Loadstar.com, upraveno, kráceno