Situace v Číně před svátky CNY a olympiádou 2022

Napsal uživatel stan.turek dne Pá, 01/14/2022 - 10:42

 

 

Rostoucí nejistota v dodavatelských řetězcích

zboží z Číny.

 

 

V posledním loňském newslettru jsme konstatovali, že to v Číně v období před CNY a Olympiádou nebude žádná legrace. Jsme na začátku ledna a ta předpověď se bohužel postupně naplňuje. Příklady?

 

Přetrvávající lockdown v Xianu, důležitém městě z pohledu logistiky (jeden z výchozích terminálů pro železniční dopravu do Evropy), provoz na letišti Xian je v podtatě zastavený, lety do Prahy byly přesměrovány do Pekingu

 

Provoz přístavu Ningbo je omezený, protože jen asi čtvrtina kamionových dopravců má potřebná povolení ke vjezdu na některý ze tří přístavních terminálů v části Ningba - Beilunu. CFS sklady v této oblasti jsou uzavřeny a sběrné zásilky jsou přesměrovávány do Shanghaje.

 

Letiště v Hongkongu zpřísňuje opatření, které zahrnuje 2 týdenní zákaz letů z a do některých světových zemí (z evropských zemí se to nyní týká pouze Francie a Velké Británie).

 

 

 

Čína dlouhodobě praktikuje nulovou toleranci vůči šíření onemocnění covid-19. Nyní, pár týdnů před svátky Lunárního nového roku a také konáním zimních olympijských her se preventivní opatření dále zpřísňují. A nedá se očekávat velká změna až do listopadu 2022, kdy se koná sjezd čínské komunistické strany.

 

Aby fungovala logistika, je třeba, aby do sebe bezvadně zapadla všechna kolečka celého řetězce:

  • Výrobce v Číně musí vyrobit zboží v požadovaných termínech a množstvích.
    • Ohrožení: výpadky dodávek elektřiny, nedostatek materiálu pro výrobu, nedostatek personálu kvůli nemožnosti cestovat.
      Důsledky: pokud dojde ke změnám, může předem zaknihovaný prostor na lodi, vlaku či odletu zrušen
  • Dopravce musí být schopen dopravit zásilku do přístavu, na letiště nebo železniční terminál
    • Ohrožení: uzavírky v různých provinciích, kterými je nutno do cílového místa dojet, nedostatek řidičů, kamionů s platnými povoleními pro průjezd.
      Důsledky: viz předchozí bod
  • Celní odbavení musí proběhnout tak, aby zásilka byla proclena před CNY, jinak v průběhu svátků neodjede
  • Přístavní/železniční/letištní terminál musí přeložit zásilku na knihovaný spoj
    • Ohrožení: místní lockdown, nedostatek personálu
  • Rejdař/aerolinka/železniční operátor bude moci nakládat v obvyklém terminálu a nebude zdržován na odjezdu některými z opatření.

 

Co z toho vyplývá pro importéry – zejména ty, kteří potřebují, aby jejich zásilka odjela ještě před svátky v Číně?

 

  1. Pečlivě prověřit s dodavatelem, jestli bude mít hotovou výrobu v požadovaném termínu a množství
  2. Nechat si od dodavatele potvrdit pro FOB zásilky jestli bude schopen doručit zboží na terminál v požadovaném termínu a celně jej odbavit
  3. Speditér pak musí potvrdit, že daný odjezd/odlet platí a nenastala žádná mimořádná změna, není nutno zásilku přesměrovávat do jiného přístavu, letiště nebo železničního terminálu

Výše uvedené tři body je nutno považovat za nový normál, protože nelze očekávat žádné zásadní změny k lepšímu v průběhu následujících měsíců. Naopak situace se mění každým dnem, proto je důležité zůstat ve střehu.

Pokud dodavatel nestihne vyrobit, naložit a zaclít do začátku CNY a zboží bude připraveno k nakládce až po svátcích, dostane se na loď kolem 20.2. s příjezdem do ČR na konci března/začátku dubna. Pokud bude mít v lednu připravenu jen část zboží, ale pro vás je kritické, využijte možnost přepravy sběrným kontejnerem (po moři nebo po železnici) nebo letecky, aby vám dorazily alespoň ty nejdůležitější položky. Termínově tu hovoříme o ideální situaci, kdy se dělníci, řidiči a přístavní pracovníci vrátí do práce hned po oslavách CNY. Pokud by jim byl návrat znemožněn ještě po dobu konání olympiády nebo ještě později kvůli karanténním opatřením, může také zboží plánované pro námořní přepravu dojet až v květnu...

 

 

 

 

 

 

Sledujte novinky na našem Fb