Aktuální situace v přístavech: příčiny a důsledky

Aktuální situace v přístavech: příčiny a důsledky

V posledních newsletterech jsme vás informovali o narůstajícím zatížení evropských přístavů, které nedovoluje odebírat kontejnery včas. Nemilým důsledkem je nejen zpoždění zboží, které musí čekat v přístavech na odvoz, ale s tím i narůstající náklady, které jsou připsány na vrub zboží. Ať už je to skladné v přístavu nebo zdržné kontejneru.


Jaké jsou zejména příčiny: 

 

NARŮSTAJÍCÍ OBJEM ZBOŽÍ A VELIKOST LODÍ

I přesto, že jsou období, kdy slýcháte, že zboží je málo a rejdaři mají relativně prázdné lodě, celkový objem zboží kontinuálně roste. S tím rostou i kapacity a velikosti lodí. 
Přístavy se tak musí potýkat s požadavky na stále rostoucí objem při zachování stejně propustnosti. Ta je však z jedné strany komplikována právě velikostí lodí, kdy její vyložení trvá místo 1-2 dnů 3-4 dny. V našem autorském článku (zde) jsme vám popisovali, jak to zkomplikovalo práci pro plánování odběru. 
Dříve šlo naplánovat složení vlaku právě s ohledem na vykládku lodi prakticky na den přesně. Nyní je plánovaní ztížené, právě tím, že není známo, kdy bude konkrétní kontejner z lodi vyložen a rozptyl 3-4 dnů je už pro plán vlaku, který odjíždí v intervalu 1-2 dny komplikovaný. 
 
Naše přidaná hodnota jako speditéra dříve spočívala v tom, že jsme včas zajistili místo na vlaku. To samozřejmě trvá, ale při pozdním vyložení lodi o místo na vlaku přicházíme o místo a jsme tak trochu na začátku, resp. na konci fronty. 
 


NESPOLEHLIVOST „JÍZDNÍCH ŘÁDŮ“ 

Poslední dobou se spolehlivost doplutí lodí mírně zvyšuje, přesto není zatím spolehlivost natolik dobrá, abychom mohli tento aspekt opomenout. Přidává se tak další dílek nejistoty, který komplikuje plánování následných kroků. A velmi zjednodušeně řečeno – pokud dorazí jedna loď v pondělí a druhá ve čtvrtek, obě dvě během tohoto týdne vyloží. Pokud se jedna zpozdí a dorazí ve středu, už obě lodi nevyloží a nastává backlog kontejnerů. 
 
 

OPRAVY INFRASTRUKTURY 

Infrastruktura se na další nárůsty připravuje a přístavy i spojení do vnitrozemských kontejnerových hubů prochází modernizací. To však sebou nyní nese další překážky v podobě plánovaných uzavírek. Ty největší nás ještě v létě čekají. Operátoři jsou pak nuceni hledat objízdné trasy, které však mnohdy nepojmou celou kapacitu a přístav a terminály se opět plní. 
 


DALŠÍ ASPEKTY A VÝHLED 

Do předchozí mixu se pak přidává nízký stav vody např. na Rýnu a bárky, které jsou v západní Evropě v daleko větší míře než u nás využívány pro doručení kontejnerů na terminálové depo, tak nemohou odebírat požadované množství kontejnerů z přístavu. 
 
Jsme svědky i efektu domina, kdy rejdaři díky dlouhým čekacím dobám před přístavem Rotterdam přesměrovávali lodě jinam a postižený přístav vynechají. Situace se díky ale díky tomu posouvá do dalších míst jako je Hamburg. Tam loď připluje neočekávaně (nové naplutí) nebo jindy (vynechání předchozího přístavu) a zároveň s sebou přiveze i kontejnery, které patřily jinam. A přístav, rejdaři, zákazníci, operátoři a speditéři pak musí řešit, jak takový kontejner dostat zpět kam byl určen. 
Efekt domina začíná fungovat na celý řetězec a kongesci začínají hlásit i některé čínské (Shanghai) a americké přístavy (LA, NY).
 
 

A výhled? 

Do konce srpna neradostný. Je nutné se připravit, že situace dle všech dostupných informací potrvá přinejmenším přes léto.  
 
Z Asie začne brzy připlouvat sezónní, vánoční zboží. 
 
Budou pokračovat plánované výluky a uzavírky na železnici. Kromě v předchozím newsletteru zmíněných krátkodobých uzavírek nás čeká od 1.8. 2025 ta nejvýznamnější. 200 km úsek mezi Hamburgem a Berlínem bude procházet rozsáhlou stavební úpravou. Konec je plánován na 30.dubna 2026. V níže uvedeném starším článku je zmíněno, že rozhovory o řešení ohledně nákladní dopravy měly začít v lednu, nicméně o žádných konkrétních řešeních a nahrazení 100% kapacit nelze mluvit. 
 
Zmíněné změny v v naplouvání přístavů a rotací lodí, ať už jsou okamžitou reakcí nebo plánované při odplutí konkrétní lodi z místa nakládky, stabilitu do dodavatelského řetězce nepřináší. 
 
Letní měsíce jsou doba dovolených, rychlost práce v přístavech a na trase z nich se to může dotknout. 
 
Izraelsko-iránský konflikt sice zatím zásadní důsledky kromě obeplouvání Arabského moře v ještě větší vzdálenosti nepřineslo, ale návrat k Suezu nebo ke stabilitě také není na pořadu dne. Americká obchodní politika ohledně cel, konkrétně nevyzpytatelnost a s tím náhlé propady a nárůsty toku zboží, také ne. 
 
Věřme však, že konec léta jisté uklidnění, díky predikci uklidnění poptávky. 
 
 


CESTA VEN A ŘEŠENÍ?

Recept nemáme a dokud budou trvat výše uvedené podmínky spolu se sezónností, zahlcováním jednoho určitého servisu nebo přístavu, bude se situace v cyklech opakovat. 
 
Kromě obecného vývoje, kdy pomůže zejména:

  • Konec oprav železničního spojení
  • Přesnější řády a spolehlivost lodí
  • Precizní plánování vykládek lodi s ohledem na umístění konkrétního kontejneru a upřesnění okna jeho vykládky
  • Stabilizace geopolitické situace
 
 
Se vám snažíme ulehčit a co nejvíce pomoci: 
 
    a) Bezodkladným předáváním aktuálních informací ohledně vašeho zboží
    b) Zvýšenou intenzitou práce s operátory vlaků, plánování a flexibilní přesuny kontejnerů v rámci aktuální naplněnosti vlaků 
    c) Hledáním alternativ v podobě dalších operátorů
    d) Hledáním a nabídkou alternativních servisů, přístavů 
    e) nabídkou a zajištěním přímých tahačů, které sice navyšují náklady na přímou přepravu z přístavu, ale v důsledku je spolu s časem šetří v podobě ušetřeného skladného a zdržného kontejneru
    f) Prediktivním ETA kontejnerů v eSTONE na základě AI validace dat z různých zdrojů, který nám i vám dává přesnější údaj o doplutí do přístavu a pomáhá lépe plánovat
   g) Pracujeme na vizualizaci vývoje čekání v přístavech na základě živých dat 

Další články

Newsletter 06/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Vánoce se blíží. Lépe řečeno, vánoční zboží, která k nám míří po moři z Asie. Dopluje k nám zhruba za 2 měsíce. Co nám nadělili rejdaři a co nám ještě nadělí evropské přístavy si však rozbalíme v dnešním newsletteru již nyní. Posvítíme si ale třeba i na americká cla nebo novinky CBAM.

Newsletter 05/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Loňský květen byl ve znamení skokového nárůstu importních námořních sazeb z  Dálného Východu z důvodu uzavřeného Suezu v  kombinaci s loděním zimní sezóny. Na zavřený Suez už jsme si prakticky zvykli, ačkoli novinky v dnešním newsletteru přinášíme. A zimní sezóna? Ta zatím otálí, alespoň soudě dle současných sazeb a kapacit nebo lépe řečeno poptávky. I tak se ale dějí věci.

Newsletter 04/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Aprílové počasí je nestálé a zatím své pověsti vcelku dostává. Zda se logistický trh bude chovat podobně s jistotou nevíme. Můžeme se však společně podívat na věci současné a příští, které jej ovlivní.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.