Blog
Newsletter 10/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Přinášíme aktuální přehled toho, co hýbe logistikou právě teď: Ačkoli nařízení EUDR (odlesňování) získalo další odklad, povinnosti pro dovozce se nemění – vysvětlujeme, jak se připravit na komplexní systém TRACES. Zároveň se podíváme na dopady tajfunu Ragas v Číně, který efektivně prodloužil narušení spojené s Golden Weekem a ovlivnil tak vaše dodací lhůty. A nakonec dobrá zpráva: Světová kapacita kontejnerových terminálů má masivně růst a s hrdostí oznamujeme, že PSA International zůstává globálním lídrem mezi provozovateli.
Železniční doprava z Číny: Obnovení provozu potvrzeno
Máme pro vás pozitivní zprávy. Polská vláda oficiálně potvrdila, že železniční hranice s Běloruskem budou znovu otevřeny v noci ze středy 24. září na čtvrtek 25. září.
Aktuální situace v železniční přepravě a alternativní řešení
Polská vláda uzavřela od 12. září 2025 všechny hraniční přechody s Běloruskem (silniční i železniční). Uzavření je „do odvolání“ a souvisí s vojenským cvičením Zapad-2025 a pokračujícími bezpečnostními incidenty.
Newsletter 09/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
A máme tu září. Někdo smutní, protože dny se zkracují a doba dovolených skončila. A druzí se radují, protože dny se zkracují a doba zástupů skončila. Zatímco si děti budou nadepisovat sešity a vy budete plánovat logistiku rozvozů na kroužky, můžete nahlédnout do střípků ze světa přeprav a rozhodnout se, zda je spíše ke smutnění nebo radosti.
CBAM a ICS2: Logistické novinky pro konec prázdnin
Prázdniny a okurková sezóna se pomalu blíží ke konci. My se s nimi rozloučíme novinkami ze světa logistiky. Tentokrát nebude psát o tarifech, i když byla uzavřena dohoda mezi EU a USA, což je dobrá zpráva, protože nejhorší pro obchod je prvek nejistoty. Nebudeme ani spekulovat, zda se lodě vrátí do Suezu. Vždy, když to už-už vypadá, situace na Blízkém Východě se otočí a nic není vzdálenějšího než návrat do starých logistických vod. Nebudeme psát ani o nadále trvající neutěšené situaci v evropských přístavech, prakticky bychom se opakovali a od minulého newsletteru se situace nijak nezměnila.
Aktuální situace v přístavech: příčiny a důsledky
V posledních newsletterech jsme vás informovali o narůstajícím zatížení evropských přístavů, které nedovoluje odebírat kontejnery včas. Nemilým důsledkem je nejen zpoždění zboží, které musí čekat v přístavech na odvoz, ale s tím i narůstající náklady, které jsou připsány na vrub zboží. Ať už je to skladné v přístavu nebo zdržné kontejneru.
Newsletter 06/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Vánoce se blíží. Lépe řečeno, vánoční zboží, která k nám míří po moři z Asie. Dopluje k nám zhruba za 2 měsíce. Co nám nadělili rejdaři a co nám ještě nadělí evropské přístavy si však rozbalíme v dnešním newsletteru již nyní. Posvítíme si ale třeba i na americká cla nebo novinky CBAM.
Newsletter 05/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Loňský květen byl ve znamení skokového nárůstu importních námořních sazeb z Dálného Východu z důvodu uzavřeného Suezu v kombinaci s loděním zimní sezóny. Na zavřený Suez už jsme si prakticky zvykli, ačkoli novinky v dnešním newsletteru přinášíme. A zimní sezóna? Ta zatím otálí, alespoň soudě dle současných sazeb a kapacit nebo lépe řečeno poptávky. I tak se ale dějí věci.
Newsletter 04/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Aprílové počasí je nestálé a zatím své pověsti vcelku dostává. Zda se logistický trh bude chovat podobně s jistotou nevíme. Můžeme se však společně podívat na věci současné a příští, které jej ovlivní.
Newsletter 03/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Máme za sebou Čínský Nový rok. Následný rozjezd byl letos trochu pozvolnější. Propad cen byl však pro importéry jistě vnímám pozitivně. Bude trend pokračovat? Přinášíme pozitivní novinky o CBAM. Ale také reakci na současnou vysokou kongesci v přístavech v podobě zavedení příplatku.