Newsletter 05/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 05/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Loňský květen byl ve znamení skokového nárůstu importních námořních sazeb z  Dálného Východu z důvodu uzavřeného Suezu v  kombinaci s loděním zimní sezóny. Na zavřený Suez už jsme si prakticky zvykli, ačkoli novinky v dnešním newsletteru přinášíme. A zimní sezóna? Ta zatím otálí, alespoň soudě dle současných sazeb a kapacit nebo lépe řečeno poptávky. I tak se ale dějí věci.

INTERMODÁLNÍ PŘEPRAVA Z PŘÍSTAVŮ 

Dny volna a zkrácené pracovní týdny se již plně projevily v evropských přístavech. Nejhorší situace je asi v Hamburgu, konkrétně na terminálu CTB (Burchardkai), kde je složeno a naskladněno přes 1000 kontejnerů, pro které chybí kapacity na importních vlacích. To přináší vícenáklady v podobě skladného v přístavu a také detention, poplatek za nevrácený prázdný kontejner rejdaři ve volné lhůtě. 

Situaci neprospěla ani uzavírka železniční trati přes mosty Nordelbbrücken. 

Opravy železnice a s tím spojené komplikace se ale nevyhýbají ani jižní cestě. Přístav Koper hlásí komplikace při překládkách, nakládky a vykládky vlaků jsou nepravidelné a z toho důvodu jsou spoje rušeny, zatímco přeprava se zdržuje. 

Rádi bychom vám slíbili, že se situace během následujících dnů nebo týdnů zlepší. Při pohledu na další plánované opravy infrastruktury, ke kterým se jistě ještě aktuálně vrátíme a při konstatování, že současný doplouvající objem není nijak výjimečný, a naopak ten hlavní objem by nás měl teprve čekat, však není k optimismu v tomto směru důvod.  

 

IMPORT Z USA A CLA

Byť bylo původně plánované zavedení cel avizováno již od 16. 5.2025, všechna jsou zatím pozastavena do 14.7.2025. Pokud se nic nezmění, pak 15. 7.2025 dojde k rozšíření seznamu zboží podléhajícího clu při dovozu ze Spojených států amerických (resp. z jakékoliv země s původem zboží z USA).  
 
Současně upozorňujeme, že došlo ke změně přílohy původního nařízení zavádění dodatečných cel uvalených na dovoz zboží z USA, vydaného v roce 2018. Tedy především oceli a hliníků.  
Nově stanovená dodatečná cla činí převážně 10 % nebo 25 % (tyto sazby jsou účtované navíc ke klasickým dovozním clům). 
  
Podrobný přehled změn v českém i anglickém jazyce naleznete zde:
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/778 
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/786
 
Pokud by došlo k dalšímu vývoji budeme vás informovat. 
 

 

ZPOPLATNĚNÍ ČÍNSKÝCH LODÍ V AMERICKÝCH PŘÍSTAVECH 

V minulém vydání jsme vás také zpravili o záměru velmi zásadně zpoplatnit čínské lodě. Po šetřeních, ohledáních, konzultacích s experty a sběru názorů a připomínek, kterých bylo na 600 dospěl USTR (United States Trade Representative ) ke konečnému rozhodnutí. Dle něj USA začnou vybírat poplatky za plavidla vlastněná, provozovaná a postavená Čínou, která připlují do jejich přístavů v říjnu 2025. I když byly náklady sníženy oproti původním poplatkům navrženým v únoru 2025, zůstávají značné a budou zavedeny ve dvou fázích. 
 
Od 14. října 2025 budou poplatky účtovány plavidlům s čínskými provozovateli nebo vlastníky. Na základě čisté tonáže plavidla nejprve zaplatí 50 USD za tunu, v průběhu 3 let postupně až 140 USD ua tunu. Tyto poplatky budou vybírány při první zastávce dotčených plavidel v americkém přístavu. 
 
U lodí vyrobených v Číně budou poplatky vypočítávány na základě čisté tuny nebo kontejnerů a budou také postupně navyšovány. Budou začínat na 18 USD za čistou tunu připlouvajícího plavidla a opět v průběhu tří let se zvýší na 33 USD za čistou tunu. Alternativně budou poplatky účtovány na základě vyložených kontejnerů, počínaje 120 USD za kontejner s růstem až na 250 USD za kontejner. Přičemž bude aplikován vyšší z těchto dvou poplatků. 
 
Je nasnadě kdo tyto poplatky v důsledku zaplatí, troufáme si tvrdit, že rejdaři to nebudou. 
 
 


VÝBUCH V PŘÍSTAVU BANDAR ABBAS 

K obrovské explozi došlo v nejdůležitějším íránském kontejnerovém přístavu Bandar Abbás. Počet obětí je nejméně 70 a přes 1200 raněných, uvedla v pondělí státní média. 
 
K sobotnímu výbuchu došlo v části přístavu Shahid Rajaee, největším íránském kontejnerovém hubu. Požár je údajně sice pod kontrolou, ale pokračuje v důsledku větru a velice hořlavého zboží v kontejnerech. Protože došlo k výbuchu kontejnerů s nebezpečným zbožím, v oblasti se uvolnily do ovzduší toxické emise. Další příčiny se vyšetřují, nicméně na logistiku v oblasti to bude mít podstatný vliv. 
 


SUEZ A HOUTHIOVÉ 

Jak jsme v úvodu slíbili, jsou tu i novinky ohledně Suezu. Houthiové o sobě dali opět slyšet a vydali seznam tzv. legitimních cílů. Zdá se, že dotčenými jsou např. Boeing, Maersk a CMA CGM, celkem však 15 společností, včetně zmíněného amerického výrobce letadel, se sekundárními sankcemi na subjekty třetích stran, které mají "jakoukoli formu obchodů se společnostmi uvedenými na seznamu". Což může být asi prakticky kdokoliv. 
 
Pro zajímavost, v loňském roce zaznamenala egyptská vodní cesta meziroční pokles příjmů o 60 % a zaznamenala ztrátu 7 miliard dolarů. 
Zatím tedy vše při starém. Uvidíme s jakou vervou se ujme svého domácího úkolu ministr zahraničí USA Mark Rubio. Dostal totiž od Donalda Trumpa zadání umožnit americkým lodím, jak vojenským, tak komerčním, cestovat zdarma Panamským a Suezským průplavem." V tomto ohledu držíme palce.
 

Další články

Newsletter 04/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Aprílové počasí je nestálé a zatím své pověsti vcelku dostává. Zda se logistický trh bude chovat podobně s jistotou nevíme. Můžeme se však společně podívat na věci současné a příští, které jej ovlivní.

Newsletter 03/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Máme za sebou Čínský Nový rok. Následný rozjezd byl letos trochu pozvolnější. Propad cen byl však pro importéry jistě vnímám pozitivně. Bude trend pokračovat? Přinášíme pozitivní novinky o CBAM. Ale také reakci na současnou vysokou kongesci v přístavech v podobě zavedení příplatku.

Newsletter 02/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Rychlost a čas jsou v logistice klíčové veličiny a aspekty. Není tedy divu, že jedním z témat, které mezi vámi nejvíce vzbudilo zvědavost, byl expresní servis z Ningba. A všichni sledujeme Suez, kdy se konečně otevře. To jsou 2 hlavní témata, které nás v dnešním newsletteru čekají.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.