CBAM a ICS2: Logistické novinky pro konec prázdnin

Prázdniny a okurková sezóna se pomalu blíží ke konci. My se s nimi rozloučíme novinkami ze světa logistiky. Tentokrát nebude psát o tarifech, i když byla uzavřena dohoda mezi EU a USA, což je dobrá zpráva, protože nejhorší pro obchod je prvek nejistoty. Nebudeme ani spekulovat, zda se lodě vrátí do Suezu. Vždy, když to už-už vypadá, situace na Blízkém Východě se otočí a nic není vzdálenějšího než návrat do starých logistických vod. Nebudeme psát ani o nadále trvající neutěšené situaci v evropských přístavech, prakticky bychom se opakovali a od minulého newsletteru se situace nijak nezměnila.
CBAM - CO DALŠÍHO NÁS ČEKÁ
CBAM pomalu, ale jistě přechází do další fáze. Tou je konec přechodného období a skok do období ostrého od 1.1.2026.
Jaké jsou klíčové termíny CBAM a nejdůležitější kroky, které je třeba podniknout?
Dá se říct, že nejkritičtějším prvním krokem je požádat o status Autorizovaného deklaranta. Toto označení je určeno pro dovozce a nepřímé celní zástupce, kteří dovážejí zboží spadající pod CBAM v množství přesahujícím 50 tun ročně. Tento status bude od roku 2026 povinný, a bez něj budou dovozy vystaveny sankcím a mohou být dokonce zastaveny, pokud autorizace nebude udělena.
Národní příslušné orgány mají na posouzení žádosti 120 dní, s možností prodloužení o dalších 30 dní, pokud do procesu zapojí další instituce, jako jsou daňové nebo finanční úřady. To jasně vyžaduje proaktivní přístup ze strany dovozců i nepřímých zástupců.
Dalším zásadním termínem je 1. leden 2026, kdy všechny dovozy CBAM zboží (nad 50 tun ročně) vstupující do EU budou zpoplatněny CBAM poplatkem.
Jak mohou firmy už nyní odhadnout finanční dopady a jaké jsou budoucí předpovědi?
Získat rychlý přehled o nákladech pouze na základě dováženého zboží se ukázalo jako velmi obtížné. CBAM zavádí kompenzační mechanismus založený na čisté hmotnosti (v tunách) vynásobené množstvím CO₂ zabudovaným ve výrobku (na tunu). Je zde však důležitá výjimka: není třeba platit za všechny emise, ale pouze za rozdíl mezi emisemi srovnatelného produktu vyrobeného v EU (tzv. CBAM benchmark) a skutečnými emisemi dováženého zboží.
Přesná emisní data spolu s dalšími informacemi o výrobním procesu je nutné získat od dodavatelského řetězce – právě to dělá CBAM složitým. Jen s těmito údaji lze rozumně odhadnout, kolik CO₂ bude třeba kompenzovat.
Další možností je použít tzv. výchozí hodnoty (default values) – ty představují globální průměrné emise (a později i regionální) podle celního kódu (CN kódu). Namísto skutečných emisí lze tedy použít tyto průměry. Problémem je, že výchozí hodnoty pro ostré období od roku 2026 ještě nebyly zveřejněny. Jejich publikace se očekává na konci roku.
Podobně ani CBAM benchmarky dosud nebyly oficiálně potvrzeny. Mezinárodní asociace pro mechanismus uhlíkového vyrovnání (CBAM) sice zveřejnila předběžné odhady, ale čeká se na oficiální stanovisko EU.
Jakmile je známé množství CO₂ k úhradě, násobí se cenou CBAM certifikátu. Tato cena je navázána na systém EU ETS (Emissions Trading System), tedy na komoditní trh s kolísající cenou. Trh je velmi nejistý a volatilní. Naše počáteční odhady ukazují, že poplatky CBAM se mohou pohybovat mezi 50 a 100 EUR za tunu materiálu pro železo a ocel – což jsou značné částky, vezmeme-li v úvahu cenu těchto komodit.

Jaké jsou největší výzvy pro firmy, které už s CBAM pracují?
Kdybyste se zeptali před rokem, hlavní výzvou by byla spolupráce s dodavateli. Dnes jsme však už v nové fázi – a největší problém je nyní nejistota v oblasti cen a nemožnost je předem přesně stanovit.
A jak vám můžeme pomoci my?
Zde naleznete návod, jak můžete požádat o status autorizovaného deklaranta CBAM.
A nadále platí možnost reportovat přes nás, případně zprostředkujeme přes platformu Dubrink kontakt pro dodavatele, aby pro ně zjištění a reportování skutečných emisních hodnot bylo snazší.
ICS 2 - NOVĚ I ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY
Co to znamená pro vás:
-
EORI číslo - Jako příjemce zboží v EU musíte mít platné EORI číslo a je třeba ho dodat již při objednávce přepravy, neboť ho musíme uvést železničnímu operátorovi.
-
Správný HS kód a popis zboží. Je nutné uvádět správný 6místný evropský HS kód a přesný popis zboží, který odpovídá názvu výrobku a to opět již při objednávce přepravy. Popis musí být úplný a pravdivý, aby odpovídal celnímu sazebníku EU.
-
Tyto údaje od vás potřebujeme už při objednávce přepravy, aby je mohl vlakový operátor zadat do systému ICS2 ještě před zahájením přepravy. Bez nich nebude možné zásilku odbavit a může dojít ke zdržení nebo zadržení na hranici EU.
EORI kód musí být registrován a získán v celním systému EU před 1. zářím 2025. S oficiálním spuštěním systému ICS2 zároveň celní orgány EU zpřísní požadavky na ověřování HS kódu u zboží vstupujícího do EU po železnici a silnici. Popis zboží podle HS kódu musí být úplný, v souladu s názvem výrobku a čínská i anglická verze se musí shodovat.