Newsletter 10/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Přinášíme aktuální přehled toho, co hýbe logistikou právě teď: Ačkoli nařízení EUDR (odlesňování) získalo další odklad, povinnosti pro dovozce se nemění – vysvětlujeme, jak se připravit na komplexní systém TRACES. Zároveň se podíváme na dopady tajfunu Ragas v Číně, který efektivně prodloužil narušení spojené s Golden Weekem a ovlivnil tak vaše dodací lhůty. A nakonec dobrá zpráva: Světová kapacita kontejnerových terminálů má masivně růst a s hrdostí oznamujeme, že PSA International zůstává globálním lídrem mezi provozovateli.
EUDR: ODKLAD, NIKOLIV ÚLEVA
Nařízení EUDR (EU Regulation 2023/1115) je v právní platnosti od 29. června 2023 a vztahuje se na komodity spojené s rizikem odlesňování – dobytek, kakao, káva, palmový olej, sója, dřevo, kaučuk a výrobky z nich.
Původně měly povinnosti firem (tzv. due diligence – prokazování legálního původu a nezpůsobení odlesnění) začít platit od 30. prosince 2024. V říjnu 2024 však Rada EU přijala novelu, která posunula termín na 30. prosince 2025 pro velké a střední podniky a na 30. června 2026 pro malé a mikro podniky.
Podle zářijového vyjádření eurokomisařky Jessiky Roswallové (2025) však Evropská komise připravuje další odklad, protože systém a platforma TRACES stále nejsou plně funkční. Nařízení zůstává obsahově stejné, mění se pouze časový rámec.
Co to pro vás jako dovozce znamená?
Nejde o zmírnění pravidel – pouze o odklad účinnosti. Povinnosti zůstávají stejné.
Nastavit procesy pro ověřování a archivaci dat a komunikaci s dodavateli:
Systém TRACES bude vyžadovat zejména následující data:
- Geolokační údaje (souřadnice parcel/plantáží),
- Datum sklizně či výroby
- Prohlášení o souladu (že produkce není z půdy odlesněné po 31. 12. 2020),
- Doklady o legálním původu dle místní legislativy
- Přesná identifikace dodavatelského řetězce.
- Testovat prostředí TRACES, jehož používání není jednoduché a vyžaduje zaučení.
TAJFUN RAGAS: prakticky prodloužený Golden Week
Do Číny dorazil tajfun Ragasa, který před příchodem do Číny zasáhl Filipíny a Tchaj-wan. Udeřil v provincii Guangdong, i města jako Shenzhen, Yangjiang, Zhuhai byly výrazně postižené.
- Shenzhen: Všechny přístavy včetně Yantian, Shekou, Chiwan, Mawan a Dachan Bay byly uzavřeny již 22. září 2025. Letiště v Shenzhen také přerušilo provoz.
- Nansha: Přístav Nansha v provincii Guangdong byl rovněž uzavřen.
- Hongkong-Zhuhai-Macao most: Most spojující Hongkong, Zhuhai a Macao byl uzavřen od 22. září 2025.
Provoz by měl být nyní obnoven, ale je nutné počítat díky tomuto narušení a nadcházejícímu Golden Weeku (1-8.102025) s opětovným prodlužením dodacích lhůt.
OČEKÁVANÝ RŮST A PSA INTERNATIONAL NEJVĚTŠÍM PROVOZOVATELEM KONTEJNEROVÝCH TERMINÁLŮ
Jako součást skupiny PSA BDP jsme rádi, že PSA International zůstává dle statistik Drewry nadále největším světovým provozovatelem terminálů s 67,2 mil. TEU, což představuje nárůst o 7,3 %. Čínští giganti China Merchants a COSCO tvoří další místa na Drewryho pódiu.
Předpokládá se, že celosvětová kapacita manipulace s kontejnery v roce 2025 vzroste o 4,8 % nebo 64 milionů TEU, což bude největší roční nárůst v absolutních číslech od globální finanční krize. Drewry uvádí, že letošní predikce odráží příznivé tržní podmínky v období bezprostředně po pandemii, které se vyznačovalo rozsáhlým přetížením přístavů a terminálů, což vyvolalo vlnu projektů modernizace a rozšiřování terminálů.