Newsletter 11/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 11/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Podzim. Někdo se raduje z barevného listí a dojímá se nad proměnlivostí přírody. Jiný už přemýšlí, jakou práci bude mít s jeho shrabováním a že je čas přípravy na zimu. K jaké skupině se po přečtení našeho logistického newsletteru zařadíte vy, necháváme na vás. Ať to bude skupina, kterou už příliš nebaví nekončící neradostné zprávy z evropských přístavů anebo naopak vás rozmanitost logistiky zajímá, budeme rádi, když dnešní dávka informací bude pro vás užitečná a pomůže se třeba připravit na zimu.

SITUACE V EVROPSKÝCH PŘÍSTAVECH

Ještě koncem září rejdař Maersk hlásil uklidnění situace. Také rádi předáváme dobré zprávy. Někdy mají ale bohužel krátké trvání. Rejdař sám o pár dnů později zaslal výhled oprav, výluk i úplného stop-stavu vlakového spojení a varoval před komplikacemi a zdržením ze severoněmeckých přístavů. O uzavírkách jsme vás informovali již v průběhu léta, najdete je v rekapitulaci i níže. 

 

Největší problémy nyní hlásí  

 

v Antwerpách

Po 10 dnech stávky se ve středu 15/10 vrátili lodivodi do práce, ale pokud nebudou jejich požadavky splněny do 24.10. tak budou znovu stávkovat. Ke stejnému datu přerušení stávky čekalo přibližně 60 lodí na odplutí a zhruba 100 na vplutí do přístavu. 


a Rotterdamu
Stávka přístavních dělníků začala 8.10. a v pondělí 13.10. byla přerušena do pátku 17.10. Pokud přístavní dělníci nedosáhnou se zaměstnavateli shodu, přistoupí znovu ke stávce. 

Zde si připomeňme pravidlo, kdy zhruba platí, že 1 den zastavení přístavu znamená 1 týden „čištění“ přístavu. 

 

Ostatní přístavy a příjezd do ČR před Vánoci: 

Gdaňsk nebo i Hamburg ve světle těchto zpráv jsou na tom relativně dobře. 
Bohužel i to se může změnit, protože jak jsme si dříve vysvětlovali, zastavení nebo zpomalení jednoho kolečka ovlivňuje celý stroj. K tomu si přidejte plánované výluky, které velmi výrazně přepravy z a do severoněmeckých přístavů ovlivní:

 

Říjen
26.10. – 08.11.2025: Labské údolí, kompletní výluka, objízdné trasy via Cheb/Schirnding, Horka, částečně Pasov. Omezené servisy: severoněmecké přístavy, Rotterdam, Duisburg <-> CZ, SK, HU, AT, Balkán  

   
Listopad  
13.11. – 16.11.2025: Labské údolí, každý den 08:50 – 18:50, objízdné trasy via Cheb/Schirnding, Horka, částečně Pasov. Omezené servisy: severoněmecké přístavy, Rotterdam, Duisburg <-> CZ, SK, HU, AT, Balkán  
   
Prosinec  
01.12. – 10.12.2025: Labské údolí, kompletní výluka, objízdné trasy via Cheb/Schirnding, Horka, částečně Pasov. Omezené servisy: severoněmecké přístavy, Rotterdam, Duisburg <-> CZ, SK, HU, AT, Balkán  

 
 

A VÝSLEDEK?

Krátká verze: nemalé zdržení 

Delší verze: 

Pokud rejdař nemůže do přístavu, ať už vykládat nebo nakládat, zachová se v okamžité reakci jedním ze dvou způsobů: 
  1. Čeká před přístavem nebo 

  2. Přístav zcela vynechá 

U první možnosti se tak logicky zpozdí i v připlutí do dalších přístavů na cestě, stejně jako v návratu na Dálný Východ, do Ameriky nebo kde jeho servis začíná a pokračuje. 
U možnosti druhé mu naopak zůstanou na palubě kontejnery pro tento přístav určené a v přístavu naopak zůstanou kontejnery určené na palubu lodi. 


Vývoj se nám pak opět dělí na 2 větve: 

2a. Kontejnery jsou složeny jinde
2b. Loď se vrací do určeného přístavu 

U první možnosti je nutné v  importu přeorganizovat a přeobjednat následné přepravy, u exportu naopak vyřešit knihování na jinou loď. Náhradní přístav tak přišel k další kapacitě a provoz díky neplánovanému objemu navíc „houstne“ i tam. Organizace následných přeprav je pak hektická, protože s objemem nikdo nepočítal. 
U druhé možnosti je to čisté zdržení. V praxi potom můžeme někdy vidět i kombinace. 
 
Asi není nutné zdůrazňovat, že tyto prodlevy nebo změny pak ovlivňují a zdrží i další lodě a kontejnery v řadě, v importním i exportním směru.  
To je okamžitý efekt. Z pohledu delšího rejdař musí reagovat na udržení servisu alespoň ve zdánlivé pravidelnosti a stabilitě a pomáhat průchodnosti přístavů. Tzn. jakmile se situace trochu uklidní v přístavu jednom, posílí kapacity nebo je přesune právě tímto směrem k vyčištění největších backlogů. Logicky tato kapacita potom chybí jinde. Efekt sněhové koule rázem udělá z lokálního problému problém globální. 
 
 

NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY Z DV

Máme za sebou Golden Week. Čína se pomalu rozjíždí a s tím se začínají rýsovat i cenové kontury. Zatímco rejdaři zaveleli k cenovému obratu, leckdo očekával pokračovaní cenového propadu. Zatím se, zdá se, plní spíše přání rejdařů, i když ne v takové míře jakou si představovali. Ovšem to není nic nestandardního, tuto hru dobře známe. Kdo má eSTONE může sledovat statistický cenový vývoj svých zásilek v různých obdobích a porovnávat spolu s námi. 

Suez 

Ukončení války v Gaze by snad mělo přinést úlevu a klid v celém regionu. Ale přeplánovat servisy není záležitost jednoho dne nebo týdne. Zároveň, jak bylo několikrát zmiňováno, návrat do Suezu by situaci v evropských přístavech ještě velmi výrazně zkomplikoval. Návrat veškerých servisů zdvihnutím stavidla tedy není na pořadu dne. Očekáváme spíše postupný návrat. Určitě pro vás budeme sledovat servisy, které budou průplav využívat a přinesou tolik očekávané zkrácení tranzitní doby.  

"Čínský USTR"

Opět se také rozhořela obchodní válka mezi Čínou a USA. V newsletteru (odkaz zde) jsme vás informovali o zavedení poplatků na čínské lodě v amerických přístavech. Čína přinesla protiopatření a platit v jejich přístavech budou naopak americké lodě. Těch je sice pomálu, ale Čína skupinu dotčených redefinovala a dle posledních zpráv se opatření a zvýšené náklady dotknou i kontejnerových lodí. 

 

ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY Z DV A TURECKA

Dobré zprávy přinášíme z oblasti vlakových přeprav. Po otevření hranic mezi Běloruskem a Polskem se situace stabilizovala a kongesce kontejnerů by je vyřešena a odbavena. Vlaky z Číny odjíždí na čas a tranzitní čas je stabilní. Na standardním servisu se pohybuje v rozmezí 16 až 18 dnů z terminálu na terminál. 
 
Servis z Vietnamu trasovaný přes Čínu se pohybuje na úrovni 45 dnů ze dveří do dveří. 
Alternativní jižní cesta míjící Rusko a Bělorusko si na jaře udělala medvědí službu a zákazníci se zpět nehrnou. Servisů je tedy jako šafránu a pouze FCL, ale svou úlohu jako alternativu pro zboží pod sankcemi jistě ještě splní a pravidelně pro vás tuto cestu monitorujeme. Momentálně je, až na ten nedostatek servisů v dobré kondici. 
 
Nepochybně dobrou zprávou je, že v následujících týdnech by se měl začít využívat nový železniční terminál v Turecku. Ke stávajícímu Halkali v oblasti Istanbulu se přidává Kocaeli, který má blíže k asijské straně a měl by tak přinést optimalizaci času i nákladů i z východní strany Bosporu. 
 
 


LETECKÉ PŘEPRAVY

Stávky v Belgii 

Stávky odborů v Belgii ovlivňují i leteckou přepravu. Hojně využívaný letecký hub v Brusselu v úterý uzemnil veškerá letadla, zboží neměl kdo manipulovat, skenovat, zkrátka úplný stop-stav. 
Platí zde stejné informace jako u přepravy námořní - stávky mohou být obnoveny a je na to dobré při plánování leteckých zásilek pamatovat. 
 

Sazby 

Stejně jako v námořní přepravě importní sazby z Dálného východu rostou. Zde nejde ani tak o snahu aerolinek jako logický každoroční vývoj a výsledek zvyšující se poptávky. Rozdíl je v rychlosti. Nyní máme na mysli spíše tempo růstu sazeb než rychlost přepravy. Jeden den objednáte a druhý den, kdy se dostanete na letadlo je sazba vyšší. 
Kde je naopak situace cenově příznivá a můžeme vám nabídnout promo sazby jsou letecké zásilky do Japonska a Austrálie, ale dobrá situace je v exportním směru prakticky na celý Blízký a Dálný Východ. 
 
S koncem měsíce se blíží i konec letního letového řádu a jako každou zimu ubydou na trhu kapacity.
 
 


Alternativní řešení pro větší zásilky 

Pro zákazníky uvažující o přepravě z Dálného východu s většími zásilkami tu však existují alternativy v podobě : 
 

1) Kombinovaná přeprava truck/air 

Ta je určená spíš pro zásilky nad 1 tunu a s tranzitním časem ze dveří do dveří cca 22 dnů. Více informací zde (https://rychlost.wakestone.cz/#truck-air
 

 2) Přímého tahače.  

Není to masové řešení jako námořní přeprava. Ale i přímý tahač má své opodstatnění. Zejména tam, kde je letecká přeprava příliš drahá a železniční nemožná třeba z důvodu sankcí nebo “hrajete o dny”. Standardní tranzitní čas se pohybuje v rozmezí 20-25 dnů. Vzhledem ke zvýšenému zájmu a počtu realizací v průběhu zavření polsko-běloruských hranic se doba přepravy lehce navýšila (až +10 dnů). Zejména kvůli kontrolám na litevských hranicích s omezenou propustností 50 kamionů denně. 

Další články

Newsletter 10/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Přinášíme aktuální přehled toho, co hýbe logistikou právě teď: Ačkoli nařízení EUDR (odlesňování) získalo další odklad, povinnosti pro dovozce se nemění – vysvětlujeme, jak se připravit na komplexní systém TRACES. Zároveň se podíváme na dopady tajfunu Ragas v Číně, který efektivně prodloužil narušení spojené s Golden Weekem a ovlivnil tak vaše dodací lhůty. A nakonec dobrá zpráva: Světová kapacita kontejnerových terminálů má masivně růst a s hrdostí oznamujeme, že PSA International zůstává globálním lídrem mezi provozovateli.

Železniční doprava z Číny: Obnovení provozu potvrzeno

Máme pro vás pozitivní zprávy. Polská vláda oficiálně potvrdila, že železniční hranice s Běloruskem budou znovu otevřeny v noci ze středy 24. září na čtvrtek 25. září.

Aktuální situace v železniční přepravě a alternativní řešení

Polská vláda uzavřela od 12. září 2025 všechny hraniční přechody s Běloruskem (silniční i železniční). Uzavření je „do odvolání“ a souvisí s vojenským cvičením Zapad-2025 a pokračujícími bezpečnostními incidenty.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.