Newsletter 12/2025: Důležité novinky v oblasti CBAM a EUDR nařízení

Newsletter 12/2025: Důležité novinky v oblasti CBAM a EUDR nařízení

CBAM

Definitivní režim CBAM začíná platit 1. ledna 2026. Od tohoto data musí být dovozci zboží podléhajícího CBAM: 

Mechanismus EU pro uhlíkovou úpravu na hranicích (CBAM) je nástrojem, který má snahu zajistit, aby náklady na uhlíkové emise u některých dovážených výrobků odrážely cenu, kterou platí domácí výrobci. Ti musí splňovat přísná kritéria EU a jejich produkce je tak nákladnější. V současné přechodné fázi (2023–2025) jsou dovozci povinni hlásit emise skleníkových plynů (GHG) obsažené v jejich výrobcích, ale odevzdávání certifikátů CBAM zatím není povinné. 
 
Nejvýraznější pozitivní změnou oproti přechodnému období je úprava hodnoty de minimis, jejíž překročení povinnost přináší. Původní hodnota byla 150 EUR/dovoz a povinnost se tak týkala prakticky všech dovozů. 
Nově jsou dovozci, jejichž roční objem zboží spadajícího pod CBAM je nižší než 50 tun, osvobozeni, což ulehčí mnoha menším podnikům, ale stále pokryje více než 99 % emisí ze zahrnutých produktů.

Další nově přijatá zjednodušení zahrnují jasnější metodiky pro výpočet emisí, větší využití výchozích hodnot v případě, že nejsou k dispozici ověřená data, a zjednodušené vzory pro podávání zpráv. 
Z praxe přechodného období víme, že zřejmě největší překážka byla se dostat k reálným hodnotám uhlíkové stopy od skutečného výrobce. I zde došlo k úpravě.
 

Pokud výrobce nedoloží skutečné hodnoty emisí, použijí se standardní hodnoty stanovené Evropskou komisí. Tyto standardní hodnoty budou pravděpodobně vyšší než hodnoty skutečné, navíc ještě s dodatečnou přirážkou, a tedy pro deklaranta méně výhodné. Evropská komise plánuje tyto hodnoty zveřejnit do konce roku 2025

 

A co certifikáty? 

Na základě aktuální revize nařízení CBAM byla povinnost nakupovat certifikáty posunuta až na rok 2027 (za emise ze zboží dovezeného v roce 2026), takže na přípravu systému je stále dostatek času. 
Konkrétní detailnější informace k certifikátům naleznete zde.

 

Co to pro vás znamená a jak vám můžeme pomoci? 
Již nyní můžete v eSTONE sledovat, které dovozy se pod povinnost hlášení vztahují, jak dle HS kódů, tak hmotnosti. Ta funkce je v reportingové, statistické části a pokud k ní nemá vaše firma přístup, kontaktujte svého obchodníka. 

Také doporučujeme nadále jednat s dodavateli ohledně poskytování skutečných hodnot. Jak bylo zmíněno, ty by měly být pro výpočet příznivější než hodnoty náhradní určené Evropskou komisí. 
I v tom můžeme být nápomocni. 
 
Pro přípravu reportingu i pro snazší práci s určením skutečných hodnot v jednání s výroci spolupracujeme se specializovanou platformou: 
https://www.dubrink.com/updates/wakestone-partnership/ 
 
Tento partner se zaobírá právě a jen řešením CBAM problematiky a my a vy tak máte jistotu, že systém bude odpovídat aktuálním nařízením a nadále vyvíjen v souladu s požadavky zákazníků, trhu i evropských a státních orgánů.

Každý dovozce může zplnomocnit svého nepřímého zástupce, aby ten, pokud s tím bude souhlasit, získal status schváleného deklaranta CBAM a plnil povinnosti CBAM za dovozce. O status schváleného deklaranta máme zažádáno a jsme připraveni v rámci řízení povinnosti CBAM podávat hlášení i v ostrém režimu. 
 


A důležité upozornění na závěr: 

Již v roce 2025 se očekává další legislativní vývoj týkající se rozšíření působnosti (produkty v navazujících odvětvích, odvětví elektroenergetiky) a metodiky výpočtu emisí. 

 

EUDR startuje již 31.12.2025 

Pro nové odběratele našeho newsletteru připomeňme, co vůbec EUDR je. EUDR je zkratka pro Nařízení EU o odlesňování (EU Deforestation Regulation). Jeho cílem je zabránit dovozu a prodeji produktů, které byly vyrobeny na pozemcích odlesněných nebo degradovaných po 31. prosinci 2020. Nařízení se vztahuje na společnosti, které uvádějí na trh EU nebo z něj vyvážejí komodity jako dřevo, sóju, kávu, kakao, palmový olej, skot a přírodní kaučuk a jejich deriváty (např. nábytek, čokoláda, pneumatiky).  
 
EUDR vstoupilo v platnost 29. června 2023, avšak povinnosti se začnou uplatňovat od konce roku 2025 (pro většinu firem od 31. prosince 2025, malé a střední podniky mají lhůtu do 30. června 2026). Nahrazuje předchozí nařízení o dřevu (EUTR) a rozšiřuje požadavky i na další komodity. 
 


Dovážím nebo vyvážím produkt, který je ve výčtu. Co to znamená konkrétně? 

 

Jste operátor nebo obchodník? 

Obchodník (trader) je subjekt, který nakupuje a dále prodává již uvedený produkt. Například velkoobchod, maloobchod nebo distributor. Obchodník má jednodušší povinnosti – zajišťuje dohledatelnost toku produktu (od koho ho koupil a komu ho prodal) a nesmí obchodovat s produktem, u kterého ví nebo má důvodné podezření, že nesplňuje EUDR. 
Pokud obchodník doveze produkt přímo ze země mimo EU nebo od subjektu mimo EU, stává se pro tuto transakci operátorem a musí splnit plný režim náležité péče. 
 


Jste velký nebo jiný (střední, malý, mikro) podnik? 

Pokud velký, pak se vás povinnost týká již od konce letošního roku. Ostatních se týká až po 30.6.2026). Nicméně z praxe víme, že malý podnik může dodávat většímu a ten po něm již data může a musí chtít právě již s koncem roku. 

 

Co vlastně musím sledovat a co budu podávat za hlášení?

Ve finálním kroku operátor podává Prohlášení o náležité péči (DDS). Toto prohlášení se vyplňuje elektronicky v systému TRACES.  

 
 

Každý operátor musí před uvedením produktu na trh EU nebo jeho exportem: 

  • Zavést systém náležité péče a následně řešit samotné podání prohlášení o n.p. (DDS) 
  • Musí jít o formálně zavedený, zdokumentovaný, pravidelně aktualizovaný a přezkoumávaný systém. Musí zahrnovat: 
  • Shromažďování údajů o produktu 
    - popis a HS kód produktu, množství, země původu, geolokační údaje (vč. polygonu pozemku), datum sklizně nebo výroby, dokumenty k legálnosti (např. licence, vývozní doklady, právní nárok na půdu). 
  • Posouzení rizik nesouladu
    - včetně geografického kontextu, přítomnosti domorodých komunit, míry korupce v oblasti, historie odlesňování, důvěryhodnosti dodavatele atd. 
    - např. doplnění dokumentace, ověření satelitních dat, audit dodavatelů 
  • Mitigační opatření, pokud jsou rizika vyšší než zanedbatelná 
  • Všechny záznamy se archivují minimálně 5 let. 
    - V případě kontroly musí být firma schopna doložit správnost všech kroků. Sankce mohou dosáhnout až 4 % z ročního obratu 
  • Provádět náležitou péči ke každé šarži 

 

Jak vidíte povinnost je poměrně komplexní a tak i pro malé a střední podniky je nejvyšší čas začít se na tuto povinnost chystat a začít si odškrtávat body ke splnění a dodržení: 

  • Prověřte, které vaše produkty spadají pod EUDR 

    Zjistěte, zda pracujete s některou ze sedmi regulovaných komodit (dřevo, skot, kakao, káva, sója, kaučuk, olejná palma) nebo s produkty, které je obsahují (např. čokoláda, papírenské výrobky, kosmetika, biopaliva). 

  • Zjistěte zemi původu a rizikovost 

    Pro každou relevantní komoditu a zemi původu přiřaďte rizikovou kategorii (nízké, standardní, vysoké). Ani nízké riziko vás nezprošťuje povinnosti. 

    Seznam zemí je dynamický a aktualizovaný podle nových dat. Firmy musí průběžně sledovat změny a přizpůsobit systém náležité péče. 

  • Zajistěte správná data a odpovědnou osobu 

    Nastavte, kdo a jak bude zodpovědný za sběr a uchování relevantních dat a podkladů včetně hodnocení rizik, mitigace, archivace a roční revize. Máte jasné checklisty a instrukce pro nákupčí a vzory komunikace pro dodavatele, aby věděli, jaké údaje poskytovat?

  • Připravte se na podávání DDS v TRACES 

    Zjistěte, zda víte, jak správně vyplnit elektronické prohlášení v systému TRACES před uvedením produktu na trh. 

 

Evropská komise navrhla 21. října změny, které však zatím neschválil Evropský parlament a Rada EU. Pokud schválí, pak začnou platit následující změny: 

 

Downstream bez prohlášení: výrobci/distributoři dále v řetězci již nemají podávat vlastní due diligence prohlášení; platí se na dokumentaci prvního dovozce. 

  • Mikro a malé podniky: místo opakovaných prohlášení pouze jednoduchá jednorázová deklarace v IT systému (pokud už data existují ve státní databázi, nemusí nic vyplňovat). 

  • Střední a velké podniky: uplatnění od 30. 12. 2025 + 6měsíční přechod pro kontroly a vymáhání.

  • Mikro a malé podniky: uplatnění od 30. 12. 2026.


Jak mi může pomoci BDP-Wakestone?
 

Stejně jako v  případě CBAM již nyní máte možnost v eSTONE sledovat dle HS kódů, zda se vás povinnost EUDR týká nebo nikoliv. A to včetně přidružených obchodních a přepravních dat, které v rámci transportu známe. Také vás nadále budeme informovat o novinkách. 
Vzhledem ke komplexnosti sbíraných dat a procesů v rámci firmy, se kterými vám pomoci nemůžeme, bude samotné podání asi již tím nejjednodušším v celém procesu.

Další články

Newsletter 11/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Podzim. Někdo se raduje z barevného listí a dojímá se nad proměnlivostí přírody. Jiný už přemýšlí, jakou práci bude mít s jeho shrabováním a že je čas přípravy na zimu. K jaké skupině se po přečtení našeho logistického newsletteru zařadíte vy, necháváme na vás. Ať to bude skupina, kterou už příliš nebaví nekončící neradostné zprávy z evropských přístavů anebo naopak vás rozmanitost logistiky zajímá, budeme rádi, když dnešní dávka informací bude pro vás užitečná a pomůže se třeba připravit na zimu.

Newsletter 10/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Přinášíme aktuální přehled toho, co hýbe logistikou právě teď: Ačkoli nařízení EUDR (odlesňování) získalo další odklad, povinnosti pro dovozce se nemění – vysvětlujeme, jak se připravit na komplexní systém TRACES. Zároveň se podíváme na dopady tajfunu Ragas v Číně, který efektivně prodloužil narušení spojené s Golden Weekem a ovlivnil tak vaše dodací lhůty. A nakonec dobrá zpráva: Světová kapacita kontejnerových terminálů má masivně růst a s hrdostí oznamujeme, že PSA International zůstává globálním lídrem mezi provozovateli.

Železniční doprava z Číny: Obnovení provozu potvrzeno

Máme pro vás pozitivní zprávy. Polská vláda oficiálně potvrdila, že železniční hranice s Běloruskem budou znovu otevřeny v noci ze středy 24. září na čtvrtek 25. září.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.