Newsletter 20/2024: Havárie kontejnerové lodi v Baltimorském přístavu
V úterý 26. března 2024 zasáhla Baltimorský přístav tragédie, když kontejnerová loď Dali narazila do mostu Francise Scotta Keye. Následný pád mostu do plavebního kanálu zablokoval přístup námořních lodí do přístavu a vyvolal rozsáhlé dopady na lodní dopravu a obchod.
NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY
Havárie kontejnerové lodi v Baltimorském přístavu
V úterý 26. března 2024 zasáhla Baltimorský přístav tragédie, když kontejnerová loď Dali narazila do mostu Francise Scotta Keye. Následný pád mostu do plavebního kanálu zablokoval přístup námořních lodí do přístavu a vyvolal rozsáhlé dopady na lodní dopravu a obchod.
Kontejnerový terminál v Baltimoru byl nucen od 26. března zastavit příjem vývozu a od pátku 29. března bude kompletně uzavřen. Brána na ulici New Vail je až do odvolání uzavřena a veškerá kamionová doprava do terminálu je vedena pouze hlavní bránou na adrese Seagirt 2600 Broening Highway. Plavba z/do Baltimoru je momentálně nemožná a obnovení normálního provozu v přístavu potrvá několik týdnů, možná až měsíců.
Havárie lodi Dali zasáhla i do pohybu kontejnerů. Kontejnery, které se již nacházely na vodě, budou přesměrovány do náhradního přístavu. V případě kontejnerů je nutné kontaktovat rezervační kancelář v místě původu (nebo přístavu odeslání) a rozhodnout se o přesměrování do náhradního přístavu v USA. Nové dovozní rezervace do Baltimoru nejsou do odvolání přijímány.
Pro exportní kontejnery již v Baltimoru nebo na cestě do Baltimoru je nutné kontaktovat rezervační kancelář a zvolit náhradní přístav nakládky v USA. Nové vývozní rezervace z Baltimoru jsou také do odvolání pozastaveny.
Havárie lodi Dali s sebou nese i značné pojistné dopady. Celkové náklady na tuto událost by se mohly vyšplhat na 2 až 4 miliardy dolarů, čímž by překonaly rekordy z incidentů Costa Concordia (2012) a Ever Given (2021).
Záznamník dat z plavby lodi Dali odhalil výpadek proudu na lodi trvající 1 minutu a 3 sekundy. Hlavní lodivod se sice pokusil odvrátit kolizi spuštěním levé kotvy, ale jeho snaha bohužel neuspěla.
Na palubě lodi se nacházelo 56 kontejnerů s nebezpečnými materiály, z nichž některé byly poškozeny. Tato skutečnost dále komplikuje situaci a vyžaduje pečlivé zhodnocení a řešení.
Tragédie v Baltimorském přístavu zdůrazňuje důležitost bezpečnosti v lodní dopravě a nutnost preventivních opatření k předcházení podobným katastrofám. Dopady této události budou dalekosáhlé a potrvá značný čas, než se provoz v přístavu vrátí do normálu.
V tuto chvíli je situace stále nepřehledná a probíhá vyšetřování. Nadále sledujeme veškerý vývoj a budeme vás informovat o dalších podrobnostech, jakmile budou k dispozici.