Newsletter 24/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Prázdninové období je tu! Ale také pokračující kongesce přístavů a ceny jinde než bychom si všichni přáli. Ani plánované uzavírky na železnici v Německu doprovázené stávkami přístavních dělníků na letní pohodě nepřidají. Pojďme se podívat na to, co se právě děje i na to, co nás čeká trochu blíže.
IMPORTY Z ASIE
V předcházejících newsletterech jsme informovali o situaci v námořních importech z Dálného Východu a snažili si přiblížit příčiny nedostatku místa na lodích a v důsledku i rostoucí ceny námořného. Jak to zpravidla bývá, vzniklé problémy v jednom místě přepravního řetězce se nemilosrdně nabalí a objeví se v násobné síle v jakémkoli úzkém místě přepravní sítě.
A tak nyní vidíme kongesci v přístavech jako Singapore, Tanjung Pelepas nebo Colombo. To jsou důležité uzlové přístavy, které překládají kontejnery z feedrových lodí (obsluhujících ostatní přístavy v regionu) na velké lodě plující na hlavní trase do Evropy. Aby nedocházelo k akceleraci přetížení těchto klíčových přístavů, rejdaři vynechávají lodění z oněch regionálních přístavů (především v Bangladéši a Indii). Kapacita se tedy výrazně snížila a i v případě úspěšného lodění je nutné počítat se zdržením v překládkových přístavech a připravit se na prodloužené přepravní časy. Letecké sazby z těchto zemí už bohužel na nepříznivou situaci zareagovaly také. Nicméně kritické množství radíme přepravit raději právě leteckou přepravou a tam, kde to vaše situace umožňuje raději přepravu odložit.
Počet čekajících TEU na zakotvení v přístavu Singapore
Evropa bohužel s kongescí nezůstává pozadu a lodě začínají nabírat mírná zpoždění i v Hamburku. Pro plánování dodávek zboží je vždy důležitá predikce dalšího vývoje. Náš názor je, že se situace v nejbližším období nezlepší. Bude nutno vzít v úvahu mimo jiné tyto faktory:
Němečtí přístavní dělníci pokračují v období stávek. Ta poslední běžela od 9.7. od ranních hodin v Hamburku, následně se přidal přístav Bremerhaven a v době vydání by měla být u konce. Nedávno si zastávkoval i Wilhemshaven. Tyto, často několikadenní výpadky jsou již na kapacitách přístavů znát a s každou další stávkou se problém prohlubuje.
MĚSÍČNÍ VÝLUKA NA TRATI Z PŘÍSTAVU HAMBURG: 15.7.- 12.8.2024
Opravy jsou nutné a je skvělé, že se investuje do rozvoje železnice. Bohužel časově se rozsáhlá oprava železničního spojení z a do přístavu Hamburg potkala právě s narůstající kongescí přístavu. I když je domluvena objízdná trasa i časová okna pro průjezdy kontejnerových vlaků, je nutno i u této části přepravy počítat s jistým zpožděním. To se, vzhledem k existenci jediné alternativní tratě, nedá předem predikovat ani ovlivnit.
Jak vidíte po úspěšném odlodění z Asie ještě není nutně vyhráno, je potřeba vzít v úvahu celý přepravní řetězec a jeho možná úzká místa. Rádi s vámi budeme předem vaše potřeby konzultovat a nabízet možná řešení (použití alternativních routingů apod.).
A NĚJAKÉ DOBRÉ ZPRÁVY?
Máme!
Například v pozemních přepravách pro vás máme připravené kapacity pro vaše exporty.
Železniční spojení s Dálným Východem funguje a rádi vám nabídneme i Vietnam. Na polských terminálech jsou sice zvýšené celní kontroly, a proto dochází k mírnému zpoždění, i tak se jedná i vzhledem k výše popsané situaci na moři o vhodnou alternativu námořní přepravy.