Newsletter #26/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter #26/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Okurková sezóna v logistice? Minulost! Připravte se na změny v letecké, železniční a námořní přepravě. Čeká nás Golden Week v Číně, problémy v Bangladéši a další výzvy. Získejte nejnovější informace o sazbách, kapacitách a možných zpožděních.

Prázdniny mají všichni zažité jako okurkovou sezónu. V anglicky mluvících zemích odhodily zeleninu stranou a rovnou mluví o silly season. U nás ale vycházíme z německého Sauregurkenzeit, tedy čas kyselých okurek. Což je zase nepochopení nebo zkomolení córes-jókres-cajt, „čas pokání a žalu“ v jidiš.
 
Ani určitým segmentům logistiky se okurková sezóna nevyhýbá, i když třeba na moři bylo léto vždy ve znamení navážení vánoční sezóny. Ta letos přišla a odeznívá o něco dřív, ale přesto nemůže být o klidných vodách řeč.
 
Kterému národu se lépe podařilo vystihnout ducha letních měsíců necháváme na vás.
 

LETECKÉ PŘEPRAVY

Zatímco na moři je vánoční sezóna prakticky u konce, tedy alespoň z hlediska nalodění v Asii, v letecké přepravě se teprve očekává její start. Díky dostupným kapacitám a stále nízké poptávce jsou aktuální importní sazby z Číny na nízké úrovni. Je nasnadě, že to nevydrží dlouho. Čeká nás Golden Week v Číně, konkrétně od 1.10. až do 7.10. Období před čínskými svátky zaručeně jako každý rok přinese zvýšenou poptávku, jak z důvodů týdenního volna a zastavení výroby, tak z důvodů stále se zpožďující výroby na asijských trzích a „dohánění“ Vánoc. Pravidelně koncem září jsou pak také představovány nové telefonní aparáty z dílny Apple, které vzápětí obsadí cargo prostor letadel směrem do Evropy a USA a ceny vyletí nahoru.
 
Využijte tedy příhodných sazeb, prostoru a nízké poptávky raději dříve.

Protože chápeme, že z hlediska nákladů je letecká přeprava pro většinu produktů ta nejméně atraktivní, snažíme se pro vás hledat stále nová variantní řešení. Jedno takové nám nyní dobublalo pod pokličkou a jsme připraveni vám nabídnout zajímavou alternativu v podobě kombinovaného economy servisu, který by z hlediska délky přepravy (7-10 dnů) i ceny (cca 65% ceny letecké) mohl být atraktivní právě v případě, že sice spěcháte, ale klasická řešení leteckých přeprav jsou zkrátka drahá.
 
 
 

ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY

Z ČÍNY

Zimní sezóna z moře se nám nyní přelévá právě na koleje. Doporučujeme tedy včasné objednávky, protože doba mezi knihováním a odjezdem se nyní může protáhnout až na 14 dnů. Další zpoždění nás čeká na hranicích, kde v současnosti dochází ke zdržení 10-14 dnů. Také je nutné myslet na to, že i vlakových servisů se dotkne Golden Week a týdenní výpadek se na kapacitách jistě projeví.
 
V této situaci, kdy tranzitní čas díky zpoždění na odjezdu i hraničních přechodech, narůstá neleníme a i zde pro vás máme variantní řešení v podobě express servisu, který těmito neduhy netrpí, zpožděním se vyhýbá a je tedy přesně tím, co standardně od železniční přepravy očekáváte.
 

BATERIE : DOČASNÝ STOP STAV

Letošní léto je opět ve znamení vysokých teplot, a tak operátoři sáhli k dočasnému zastavení přeprav baterií. Ihned po uvolnění, které v září očekáváme, jsme připraveni vám přepravu baterií vlakem opět nabídnout a zařídit.
 
Pro zákazníky, kteří nezvolí pro baterie námořní přepravu z důvodu času, máme řešení v podobě přímého tahače z Číny.
 
 

NOVÝ SERVIS : VIETNAM

Otevírá se také nová možnost železniční přepravy z Vietnamu. Prozatím je to spojení přes Čínu, pouze pro FCL a tranzitní čas ze dveří do dveří je na úrovni 50 dnů. Zatím se tedy nemusí zdát tato varianta úplně atraktivní, ale víme, co dokáže neočekávaná událost na moři provést s cenami, místem a tranzitním časem a v takový moment je každá alternativa vítána! 
 

Z TURECKA

Na tureckém letním vlakovém nebi je jasno, bez obláčků. Přeloženo z okurkové mluvy: sazby jsou v porovnání s pozemní přepravou výhodné, tranzitní čas a servis stabilní a připomínáme, že se jedná o atraktivní a dokonce eko alternativu k přímým tahačům.
 

NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY

SEVERONĚMECKÉ PŘÍSTAVY

Na našem klientském portále vás průběžně informujeme o situaci v severoněmeckých přístavech. Rekonstrukce vypukla naplno, příjezd a odjezd vlaků z Hamburku je omezen a je nutné počítat se zdržením až několik dnů právě v této části přepravy. A to většina zimní sezóny do přístavu terpve doplouvá a bude doplouvat.
 

DÁLNÝ VÝCHOD

Zimní sezóna je, zdá se, u konce. Bohužel pro importéry zatím tolik očekávaný propad cen nenastal. Kapacity jsou zatím relativně plné a rejdaři drží ceny na současné úrovni seč mohou. A budou se snažit vydržet minimálně před Golden Week, kdy lze očekávat efekt zvýšené poptávky zmíněný v leteckém odstavci.
Začínají se mírně uvolňovat překládkové přístavy, což je ale také možná výsledek situaci v Bangladéši. Sazby z Indie na uvolnění přístavů Nhava Sheva a Mundra zareagovaly mírným poklesem.
 

BANGLADÉŠ

Zejména dovozci textilu pocítili naplno situaci v Bangladéši, kde zuřily nepokoje, vláda vyhlásila nucené volno, nefungoval Internet. O situaci jsme informovali v předcházejícím newsletteru.  Bohužel od té doby nenastala žádná zásadní změna.

Dobrou zprávou je, že jsme vás nenechali na holičkách , nezavíráme krám a i přes nečitelnou situaci se snažíme každé vaše očekávané zboží odlodit a doručit. Je to složitá práce, rejdaři mění svá stanoviska, nabídky a možnosti adekvátně situaci a nutí nás ke každé zásilce přistupovat individuálně. Ať už z hlediska ceny, tak z hlediska přepravního řešení. Věřme však, že s nástupem dočasné nové vlády už nebude situace eskalovat a přijde stabilizace. Jak však víme z jiných trhů, ta zejména na moři nepřichází okamžitě.
 

Export : 
PSS a hrozící stávka odborů na východním pobřeží USA

Na exportních linkách vypuklo zdražování. Nevyhýbá se žádnému směru. Úpravu cen zaznamenaly servisy na Dálný Východ. Do USA, Afriky i Latinské Ameriky, pak rejdaři vyhlásili PSS (Peak Season Surcharge). Důvody rejdaři nesdělují, ale podle všeho se jedná o kombinaci následujících faktorů. Rejdaři přesouvají kapacity dle největší poptávky a ta je přeci jen z DV. Na východním pobřeží potom od 1.10. hrozí stávka odborů, které budou jednat o nové smlouvě. A jak víme z historie, americké odbory se nebojí přístavy a terminály prostě vypnout. Rejdaři se tedy připravují na možnou navýšenou poptávku při snížené kapacitě. A v neposlední řadě je to prostě snaha rejdařů zvrátit trend klesajících sazeb.

 
 

Výbuch YM Mobility Ningbu a konsekvence

Možná jste zaznamenali zprávu o incidentu na lodi YM Mobility v Ningbu. Podle oficiálních zpráv se jednalo o výbuch kontejneru s nebezpečným zbožím třídy 5.2. Podle neoficiálních zpráv tuto teplotně kontrolovanou přepravu sice naložili do reefer kontejneru, ale ten nebyl zapojen (aktivní). Naštěstí se jednalo o loď sloužící na jiném servisu (konkrétně mezi Středním a Dálným Východem), nicméně první rejdař už zareagoval zákazem akceptace zmíněné IMO třídy a požaduje MSDS v čínském i anglickém jazyce. Další rejdaři budou jistě následovat. Podle dostupných zpráv to vypadá, že i přes enormní výbuch nikomu nic nestalo a situace, tak může sloužit jako připomínka toho, jak je důležité zboží správně deklarovat a zejména u ADR přeprav věnovat celému přepravnímu řetězci náležitou péči.
 
Obrázek je zároveň odkaz na video

Další články

Newsletter 30/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Konec roku v logistice bývá zpravidla poněkud hektický. Nejinak tomu je letos a berme to jakou dobrou zprávu. Pokud by se nic nedělo, vše si tak nějak plynulo líně ve stagnujícím tempu, bylo by to špatné znamení. A asi by nás to ani nebavilo. Pojďme se tedy podívat, co hýbe dodavatelským řetězcem.

Newsletter 29/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Podzimní čas je pro někoho časem smutným s ohlížením se za teplými dny léta. Ale je také obdobím barevným a pestrým. V obchodě je časem příprav na ukončení roku letošního a vyhlídek na ten další, časem rozpočtování. V dnešním newsletteru se podíváme, jak barevný a pestrý je podzim logistický.

Newsletter 28/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Věříme a pevně doufáme, že jste přečkali poslední dny v pořádku a pokud možno s žádnou nebo alespoň minimální úhonou. A myslíme na ty, kteří teď mají jiné starosti než číst náš newsletter, který by vám sice rád nalil optimismus do žil, ale ani na poli logistiky není vše zalité sluncem. Nicméně štěstí přeje připraveným a pojďme se v krátkosti podívat na to, co nás čeká a nejspíš nemine.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.