Newsletter #26/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Okurková sezóna v logistice? Minulost! Připravte se na změny v letecké, železniční a námořní přepravě. Čeká nás Golden Week v Číně, problémy v Bangladéši a další výzvy. Získejte nejnovější informace o sazbách, kapacitách a možných zpožděních.
Prázdniny mají všichni zažité jako okurkovou sezónu. V anglicky mluvících zemích odhodily zeleninu stranou a rovnou mluví o silly season. U nás ale vycházíme z německého Sauregurkenzeit, tedy čas kyselých okurek. Což je zase nepochopení nebo zkomolení córes-jókres-cajt, „čas pokání a žalu“ v jidiš.
Ani určitým segmentům logistiky se okurková sezóna nevyhýbá, i když třeba na moři bylo léto vždy ve znamení navážení vánoční sezóny. Ta letos přišla a odeznívá o něco dřív, ale přesto nemůže být o klidných vodách řeč.
Kterému národu se lépe podařilo vystihnout ducha letních měsíců necháváme na vás.
LETECKÉ PŘEPRAVY
Zatímco na moři je vánoční sezóna prakticky u konce, tedy alespoň z hlediska nalodění v Asii, v letecké přepravě se teprve očekává její start. Díky dostupným kapacitám a stále nízké poptávce jsou aktuální importní sazby z Číny na nízké úrovni. Je nasnadě, že to nevydrží dlouho. Čeká nás Golden Week v Číně, konkrétně od 1.10. až do 7.10. Období před čínskými svátky zaručeně jako každý rok přinese zvýšenou poptávku, jak z důvodů týdenního volna a zastavení výroby, tak z důvodů stále se zpožďující výroby na asijských trzích a „dohánění“ Vánoc. Pravidelně koncem září jsou pak také představovány nové telefonní aparáty z dílny Apple, které vzápětí obsadí cargo prostor letadel směrem do Evropy a USA a ceny vyletí nahoru.
Využijte tedy příhodných sazeb, prostoru a nízké poptávky raději dříve.
Protože chápeme, že z hlediska nákladů je letecká přeprava pro většinu produktů ta nejméně atraktivní, snažíme se pro vás hledat stále nová variantní řešení. Jedno takové nám nyní dobublalo pod pokličkou a jsme připraveni vám nabídnout zajímavou alternativu v podobě kombinovaného economy servisu, který by z hlediska délky přepravy (7-10 dnů) i ceny (cca 65% ceny letecké) mohl být atraktivní právě v případě, že sice spěcháte, ale klasická řešení leteckých přeprav jsou zkrátka drahá.
ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY
Z ČÍNY
Zimní sezóna z moře se nám nyní přelévá právě na koleje. Doporučujeme tedy včasné objednávky, protože doba mezi knihováním a odjezdem se nyní může protáhnout až na 14 dnů. Další zpoždění nás čeká na hranicích, kde v současnosti dochází ke zdržení 10-14 dnů. Také je nutné myslet na to, že i vlakových servisů se dotkne Golden Week a týdenní výpadek se na kapacitách jistě projeví.
V této situaci, kdy tranzitní čas díky zpoždění na odjezdu i hraničních přechodech, narůstá neleníme a i zde pro vás máme variantní řešení v podobě express servisu, který těmito neduhy netrpí, zpožděním se vyhýbá a je tedy přesně tím, co standardně od železniční přepravy očekáváte.
BATERIE : DOČASNÝ STOP STAV
Letošní léto je opět ve znamení vysokých teplot, a tak operátoři sáhli k dočasnému zastavení přeprav baterií. Ihned po uvolnění, které v září očekáváme, jsme připraveni vám přepravu baterií vlakem opět nabídnout a zařídit.
Pro zákazníky, kteří nezvolí pro baterie námořní přepravu z důvodu času, máme řešení v podobě přímého tahače z Číny.
NOVÝ SERVIS : VIETNAM
Otevírá se také nová možnost železniční přepravy z Vietnamu. Prozatím je to spojení přes Čínu, pouze pro FCL a tranzitní čas ze dveří do dveří je na úrovni 50 dnů. Zatím se tedy nemusí zdát tato varianta úplně atraktivní, ale víme, co dokáže neočekávaná událost na moři provést s cenami, místem a tranzitním časem a v takový moment je každá alternativa vítána!
Z TURECKA
Na tureckém letním vlakovém nebi je jasno, bez obláčků. Přeloženo z okurkové mluvy: sazby jsou v porovnání s pozemní přepravou výhodné, tranzitní čas a servis stabilní a připomínáme, že se jedná o atraktivní a dokonce eko alternativu k přímým tahačům.
NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY
SEVERONĚMECKÉ PŘÍSTAVY
Na našem klientském portále vás průběžně informujeme o situaci v severoněmeckých přístavech. Rekonstrukce vypukla naplno, příjezd a odjezd vlaků z Hamburku je omezen a je nutné počítat se zdržením až několik dnů právě v této části přepravy. A to většina zimní sezóny do přístavu terpve doplouvá a bude doplouvat.
DÁLNÝ VÝCHOD
Zimní sezóna je, zdá se, u konce. Bohužel pro importéry zatím tolik očekávaný propad cen nenastal. Kapacity jsou zatím relativně plné a rejdaři drží ceny na současné úrovni seč mohou. A budou se snažit vydržet minimálně před Golden Week, kdy lze očekávat efekt zvýšené poptávky zmíněný v leteckém odstavci.
Začínají se mírně uvolňovat překládkové přístavy, což je ale také možná výsledek situaci v Bangladéši. Sazby z Indie na uvolnění přístavů Nhava Sheva a Mundra zareagovaly mírným poklesem.
BANGLADÉŠ
Zejména dovozci textilu pocítili naplno situaci v Bangladéši, kde zuřily nepokoje, vláda vyhlásila nucené volno, nefungoval Internet. O situaci jsme informovali v předcházejícím newsletteru. Bohužel od té doby nenastala žádná zásadní změna.
Dobrou zprávou je, že jsme vás nenechali na holičkách , nezavíráme krám a i přes nečitelnou situaci se snažíme každé vaše očekávané zboží odlodit a doručit. Je to složitá práce, rejdaři mění svá stanoviska, nabídky a možnosti adekvátně situaci a nutí nás ke každé zásilce přistupovat individuálně. Ať už z hlediska ceny, tak z hlediska přepravního řešení. Věřme však, že s nástupem dočasné nové vlády už nebude situace eskalovat a přijde stabilizace. Jak však víme z jiných trhů, ta zejména na moři nepřichází okamžitě.
Export :
PSS a hrozící stávka odborů na východním pobřeží USA
Na exportních linkách vypuklo zdražování. Nevyhýbá se žádnému směru. Úpravu cen zaznamenaly servisy na Dálný Východ. Do USA, Afriky i Latinské Ameriky, pak rejdaři vyhlásili PSS (Peak Season Surcharge). Důvody rejdaři nesdělují, ale podle všeho se jedná o kombinaci následujících faktorů. Rejdaři přesouvají kapacity dle největší poptávky a ta je přeci jen z DV. Na východním pobřeží potom od 1.10. hrozí stávka odborů, které budou jednat o nové smlouvě. A jak víme z historie, americké odbory se nebojí přístavy a terminály prostě vypnout. Rejdaři se tedy připravují na možnou navýšenou poptávku při snížené kapacitě. A v neposlední řadě je to prostě snaha rejdařů zvrátit trend klesajících sazeb.
Výbuch YM Mobility v Ningbu a konsekvence
Možná jste zaznamenali zprávu o incidentu na lodi YM Mobility v Ningbu. Podle oficiálních zpráv se jednalo o výbuch kontejneru s nebezpečným zbožím třídy 5.2. Podle neoficiálních zpráv tuto teplotně kontrolovanou přepravu sice naložili do reefer kontejneru, ale ten nebyl zapojen (aktivní). Naštěstí se jednalo o loď sloužící na jiném servisu (konkrétně mezi Středním a Dálným Východem), nicméně první rejdař už zareagoval zákazem akceptace zmíněné IMO třídy a požaduje MSDS v čínském i anglickém jazyce. Další rejdaři budou jistě následovat. Podle dostupných zpráv to vypadá, že i přes enormní výbuch nikomu nic nestalo a situace, tak může sloužit jako připomínka toho, jak je důležité zboží správně deklarovat a zejména u ADR přeprav věnovat celému přepravnímu řetězci náležitou péči.
Obrázek je zároveň odkaz na video