Newsletter 28/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Věříme a pevně doufáme, že jste přečkali poslední dny v pořádku a pokud možno s žádnou nebo alespoň minimální úhonou. A myslíme na ty, kteří teď mají jiné starosti než číst náš newsletter, který by vám sice rád nalil optimismus do žil, ale ani na poli logistiky není vše zalité sluncem. Nicméně štěstí přeje připraveným a pojďme se v krátkosti podívat na to, co nás čeká a nejspíš nemine.
INTERMODÁLNÍ PŘEPRAVY
V poslední době jsme vás informovali o neradostné situaci v intermodálních přepravách. Plánované opravy, stále trvající nahodilé stávky a neplánové zásadní výpadky terminálových IT systémů mají jasný důsledek. Počet vypravených vlaků v importním i exportním směru se snížil a doprava z přístavu i do přístavu se zpožďuje. Výrazné problémy hlásí Hamburg i Koper. Operátoři pilně hledají řešení a objízdné trasy, ale v kombinaci s právě doplouvající vánoční sezónou, která zahltila přístavy, je to marný boj. Dle jejich slov „májí za to, že dosáhli stavu, ve kterém budou muset existovat i v následujících měsících, hlavně z toho důvodu, že hlavní železniční tratě nejsou připravené na takové výkyvy přeprav. Bohužel, tyto okolnosti mají obrovský vliv na náklady přepravy, které již v budoucnu nebudou schopni absorbovat.“
Podle našeho názoru je tedy velmi pravděpodobné, že intermodální operátoři nebudou vyčkávat až na nové ceníky pro rok 2025 a ještě v průběhu letošního roku implementují určitou přirážku k dopravnému (ať už bude nazvaná jakkoli), což může ovlivnit již naloděné nebo potvrzené importní přepravy.
STÁVKA TERMINÁLŮ NA VÝCHODNÍM POBŘEŽÍ USA – UPDATE
S blížícím se říjnem velmi zásadně roste hrozba, že stávka terminálů na východním se uskuteční. K dohodě zatím nedošlo a dle zpráv k ní není ani nakročeno. Zároveň prosakuje informace (dle agentury Reuters), že ani prezident Biden nevyužije právo veta a možnosti stávku zakázat v rámci právního aktu Taft-Hartley.
Co to znamená konkrétně pro přepravy do USA jsme popisovali v předchozích newsletterech, a proto pouze připomínáme, že jeden den stávky trvá napravit týden. Týden stávky tedy značí problémy do konce roku.
PŮVOD VYTĚŽENÉHO DŘEVA
Od 31.12. 2024 začne platit nové nařízení, které přinese importérům povinnost dokazovat původ některých výrobků, zejména ze dřeva.
V souvislosti s tímto nařízením se můžete také setkat s názvy „EUDR“ nebo „deforestace“.
Nařízení stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky (známé jako „nařízení o dřevě“), které je v EU účinné od roku 2013. V současné době se připravuje novela zákona o dřevě č. 226/2013, do které bude implementováno také nařízení proti odlesňování.
I když zatím není novela hotová bude použitelná ode dne 31. prosince 2024 a bude se vztahovat se na tzv. relevantní produkty, které obsahují tzv. relevantní komodity – skot, kakao, kávu, palmu olejnou, kaučuk, sóju a dřevo.
Nové nařízení bude rozsáhlejší a nově stanoví hospodářským subjektům jako jednu z povinností předkládat tzv. prohlášení o náležité péči (v anglickém jazyce se můžete setkat s pojmem DDS – Due Dilligence Statement) před uvedením relevantních produktů na trh anebo před jejich vývozem.
Z nařízení nejsou a nebudou vyloučeny vzorky ani zásilky malé hodnoty.
Bohužel zatím víc nevíme, dotčené orgány mají za to, že 31.12. 2024 je ještě daleko, a tak se zřejmě vše dozvíme na poslední chvíli, tak jako u nařízení CBAM. Určitě vás však budeme ihned informovat, abyste se dokázali na prokazování připravit.