Newsletter 06/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 06/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Vánoce se blíží. Lépe řečeno, vánoční zboží, která k nám míří po moři z Asie. Dopluje k nám zhruba za 2 měsíce. Co nám nadělili rejdaři a co nám ještě nadělí evropské přístavy si však rozbalíme v dnešním newsletteru již nyní. Posvítíme si ale třeba i na americká cla nebo novinky CBAM.

DRAGON BOAT FESTIVAL

Dnešním dnem končí další tradiční čínský svátek Festival Dračích lodí. Čína se zítra po 3 dnech vrátí do práce. Asi netřeba opakovat mantru všech svátků, že i jeden den volna znamená nakupení zboží a práce a rozjezd tak opticky vypadá vždy pomaleji. Vzhledem k právě začínající vánoční sezóně tomu nebude jinak i letos. 
 
Do dalších čínských svátků je relativně daleko, čekají nás až v říjnu. Podzimní Golden Week letos připadne na 1.-8.10. Ale jistě si to ještě připomeneme. 
 


SVÁTKY EID AL ADHA (BANGLADÉŠ) 

V Bangladéši a dalších muslimských zemích (např. Jordánsko, Indonésie, UAE) chystají svátek Eid Al Adha, tedy svátek oběti. 

Mějte prosím na paměti, že kanceláře dodavatelů a agentů mohou být zavřené, protože se jedná o jeden ze dvou nejvýznamnějších muslimských svátků. V každé zemi je oficiální volno nastaveno jinak. Jedno z nejdelších budou mít právě v Bangladéši, kde náš agent hlásí zavřené kanceláře od 5.6 až do 14.6.2025. 


LETECKÉ PŘEPRAVY

Zde samá pozitiva a sociální jistoty. Poptávka se sice celosvětově zvedá, ale s nimi i kapacity a sazby jsou tak stabilizované. A konkrétně v exportním směru do Asie a na Blízký Východ nebo importním z USA dokonce stále velmi atraktivní a nízké! 
Paleta servisů třeba právě z Číny přibývá, je poměrně různorodá a nabízí variabilitu řešení z hlediska času i nákladů. Ať už jsou to různé promoakce aerolinií, které pro vás bedlivě sledujeme nebo vlastní PSA BDP řešení z oblasti Kantonu. I zde tedy přes zmíněný Dragon Boat Festival je situace příznivá a neměla by se prozatím měnit. 
 
Zejména americký trh však očekává určitý nárůst sazeb zejména z důvodů zvýšené poptávky. Ten momentálně využívá příznivé situace z pohledu dovozních cel a objednávky zejména nových mobilních telefonů mohou v létě (odhady hovoří o polovině srpna) zaplnit letadla a v důsledku ceny podstatně změnit směrem nahoru. 
 


ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY Z DÁLNÉHO VÝCHODU

Na železnici s jistou dávkou shovívavosti a do určité míry platí úměra, že se stoupající teplotou klesá tranzitní čas a naopak. S příchodem teplejších dnů, tak sledujeme, že se vlakové spojení opět vrací s dobou přepravy k hodnotám, které od něj očekáváme. Tedy zhruba 14 dnů z terminálu na terminál) a 30-25 dní ze dveří do dveří.  Jižní cesta už rozmrzla a uvolnila back-log, který se v zimě v přístavech vytvořil a je tak připravena na zboží, které nemůže nebo nechce jet přes Rusko a Bělorusko. Nepozorujeme nyní žádné zpoždění. 
 
Trh to samozřejmě poznal, poptávka se zvýšila a tím došlo k mírnému ohřátí cen. Je to dáno zejména dostupností kontejnerů a tím pádem navýšení poplatků za jejich užívání. 
 
Stejně jako u leteckých přeprav existuje variabilita servisů. Primárně se snažíme nabízet ty nejvíce spolehlivé s žádnými nebo minimálními zpožděními na odjezdu, protože předpokládáme, že to je to, co u vlakových přeprav vyhledáváte. To momentálně nejvíce splňuje terminál Xian. Terminál Wuhan naopak nyní naplňuje to, čemu říkáme "economy" řešení. Tedy i týdenní zpoždění na odjezdu, ale o to přijatelnější cena. Právě díky nižší ceně je na tomto terminálů zkrátka větší přetlak. Záleží pak pouze na vás, kterou variantu preferujete, rádi vám nabídneme obě dvě (a více). 
 
 


NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY
A KONGESCE PŘÍSTAVŮ

Jak jsme zmínili v úvodu, vypadá to, že vypuklo lodění vánočního zboží z Dálného Východu. Nebo alespoň první vlny. Rejdaři v očekávání právě tohoto oživení pod červnovými cenami zatopili. Díky tomu sledujeme obvyklou situaci, kdy část trhu nevěří a spoléhá na propad cen zpět. Ten se však prozatím nekoná, protože rejdaři hlásí plné lodě. Jsme i svědky situací, kdy rejdař vidí, že se mu loď pod nabídnutou spotovou cenou rychle plní, neváhá ji uzavřít a později znovu otevřít s cenou patřičně upravenou. 

Nejen na asijsko-evropské tradelane se plní lodě.  
Americký trh nyní rychle využívá příznivé situace, kdy jsou cla pozastavená, protože situace kolem cel se každou chvíli mění a obchodníci si tak nemohou být ničím jistí. Skoro váháme, zda napsat, že odvolací soud nastolil zpět cla, dříve zrušená federálním soudem, protože v době vydání může být zas vše jinak. Jiné zprávy hovoří o tom, že odvolací soud pouze pozastavil rozhodnutí federálního až do vyjasnění.  

V praxi to znamená horečné objednávání a poptávka na čínsko-americké neboli transpacifické linii plní lodě. A to dokonce tak, že rejdaři začínají rušit blank sailingy, povolávají lodě dříve odvelené jinam. A nemusíte být zrovna logistický odborník, abyste vytušili, co se stane až tyto objemy dorazí do USA. Ano, americké přístavy a logističtí odborníci, očekávají kongesci. Jak moc velkou zatím nikdo netuší, ale lodě čekající před přístavy a chybějící kontejnery a důsledky pro globální dodavatelský řetězec si z předchozích podobných situací ještě mnozí pamatujeme. 

Evropské přístavy nečekají a jsou pod silnou kongescí již nyní. V přechozím newsletteru jsme vám hlásili ucpání terminálu CTB, nyní sledujeme vážnou situaci v Bremerhavenu, kde kontejnery k odvozu čekají i 14 dnů, ale zprávy hovoří o kongesci napříč všemi přístavy od Rotterdamu, přes Antwerpy, Bremerhaven až po Hamburg.  

Situaci z Hamburgu určitě neprospěje ani úplná uzavírka na trase Bad Schandau – Pirna od 29.6. do 4.7 a následná plná uzavírka stanice Hamburg Waltershof, která ve dnech 4.7.-8.7. zastaví přístup a obsluhu terminálů CTA, CTB a Eurogate. Veškeré vlaky by tak měly být zrušeny a kongesce se jen prohloubí. 
 
Agentura Bloomberg uvádí, že by tato situace měla v evropských přístavech trvat ještě celý červenec.  
Snad jim jejich optimismus vyjde, protože od srpna nás čekají další zásadní opravy železnice a vzhledem k zvyšujícímu se objemu připlouvajícího zboží nějaký výrazný obrat k lepšímu asi nelze očekávat. 
 
A to jsme pro vás měli dobré zprávy, protože rejdaři hlásí, že se změněné servisy po přeskupení aliancí začaly stabilizovat a spolehlivost se zvýšila. Tranzitní čas se díky tomu snížil. Bohužel zatím pouze na moři. Čekání před evropskými a výhledově i americkými přístavy, ale trend minimálně zastaví. 
 
Další pozitivní zprávou a novinkou je prohlášení Houthiů, že nebudou útočit na komerční lodě, které nekotví v přístavu Haifa. Po 18 měsících se tak zdá, že průplav je volný. Na druhou stranu, řečeno toho bylo již mnoho a rejdaři budou tak opatrní než se do Suezu vrátí. Kromě důvěryhodnosti takových prohlášení je to nutné brát v potaz i hrozbu zhoršení kongesce v evropských přístavech a tím i servisů, které se pomalu začaly stabilizovat v režimu obeplouvání Afriky. Nicméně první vlaštovky tu jsou. Zjišťujeme pro vás, které servisy a lodě by skrz Suez proplouvat mohly a měly a přinést vám tak alespoň částečné zkrácení tranzitní doby. 
 


NINGBO
expresní servis

Také se nás ptáte, jak to vypadá s rychlým servisem z Ningba. Ten je stále ve své vývojové fázi, momentálně vyplula další loď do Evropy. Její velikost je 2600 TEU, tedy zhruba 10x menší než momentální standard kontejnerových lodí. To ji však umožňuje právě rychlou a přímou plavbu. Dle našich zdrojů jsou plány kapacitu lodi postupně navýšit na cca 5000 TEU.
 
My však především vyhlížíme pravidelnost a jasné podmínky, stejně jako jsme kdysi podobné parametry vyhlíželi u vlakového spojení z Číny. Tam také nejprve jezdili ucelené vlaky pro velké firmy, ale nepravidelně. Pro standardního importéra to byla spíše náhoda, když se trefil do týdne, kdy vlak odjížděl a bylo na něm místo. Ale podívejte se, jak služba funguje nyní a věříme, že zrovna tento typ rychlého servisu by se mohl chytit. Časově se blíží právě zmíněné železnici. 
 


CBAM A DOBRÉ ZPRÁVY NAKONEC

EU osvobozuje přibližně 90 procent společností od povinnosti vybírat poplatky CO₂ z vyrovnání na hranicích u určitého zboží dováženého ze zemí s méně přísnými požadavky na ochranu klimatu. Evropský parlament minulý čtvrtek hlasoval ve prospěch odpovídajícího návrhu.
 
Novela zákona zavádí limit de minimis ve výši 50 tun ročně – s výjimkou vodíku a elektřiny. To by podle EP osvobodilo od povinností zejména malé a střední podniky a jednotlivce, kteří dovážejí pouze malá množství zboží. Environmentální cíle CBAM však zůstávají dosažitelné, protože 99 % celkových emisí CO₂ z dovozu železa, oceli, hliníku, cementu a hnojiv by mělo být i nadále zaznamenáváno. 
 
Co to bude znamenat v praxi a jaká míra reportování v systému bude nadále nutná, protože zprávy hovoří o zproštění povinnosti vybírat poplatky, vás budeme informovat. Stejně tak jako o datu, od kterého začne novela platit. 

Další články

Newsletter 05/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Loňský květen byl ve znamení skokového nárůstu importních námořních sazeb z  Dálného Východu z důvodu uzavřeného Suezu v  kombinaci s loděním zimní sezóny. Na zavřený Suez už jsme si prakticky zvykli, ačkoli novinky v dnešním newsletteru přinášíme. A zimní sezóna? Ta zatím otálí, alespoň soudě dle současných sazeb a kapacit nebo lépe řečeno poptávky. I tak se ale dějí věci.

Newsletter 04/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Aprílové počasí je nestálé a zatím své pověsti vcelku dostává. Zda se logistický trh bude chovat podobně s jistotou nevíme. Můžeme se však společně podívat na věci současné a příští, které jej ovlivní.

Newsletter 03/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Máme za sebou Čínský Nový rok. Následný rozjezd byl letos trochu pozvolnější. Propad cen byl však pro importéry jistě vnímám pozitivně. Bude trend pokračovat? Přinášíme pozitivní novinky o CBAM. Ale také reakci na současnou vysokou kongesci v přístavech v podobě zavedení příplatku.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.