Newsletter 16/2023: Vliv incidentů v Rudém moři na námořní spojení

Newsletter 16/2023: Vliv incidentů v Rudém moři na námořní spojení

Za posledních několik dní bylo zaznamenáno 20 útoků Hútijských povstalců na západě Jemenu na obchodní lodě. Zasaženy byly také kontejnerové lodě proplouvající Rudým mořem a Adenským zálivem.

MIMOŘÁDNÝ NEWSLETTER

Vliv incidentů v Rudém moři na námořní
spojení Evropy s Asií a oblastí Středního východu

Za posledních několik dní bylo zaznamenáno 20 útoků Hútijských povstalců na západě Jemenu na obchodní lodě. Zasaženy byly také kontejnerové lodě proplouvající Rudým mořem a Adenským zálivem. Vše se zatím obešlo bez ztrát na životech námořníků a větších materiálních škod.
Většina rejdařů už oznámila přesměrování lodí na linkách mezi Evropou a Asií na trasu kolem Afriky (kolem mysu Dobré naděje). Ostatní k tomuto kroku pravděpodobně přistoupí také – případně budou své lodě nadále směrovat přes Suezský kanál, ale budou čekat na zformování ozbrojeného doprovodu (vojenské lodě poslaly do oblasti Francie, velká Británie a USA) a proplouvat kritickou oblastí v konvojích.
 
Na obrázku můžete vidět vizualizaci současného odklonu lodí, vypracované analytickou společností Alphaliner.
 
Ani jedna z těchto dvou variant není dobrá z hlediska přepravních časů. Obeplutí Mysu Dobré naděje prodlužuje cestu v lepším případě o 14 dní, ale může dosáhnout i zpoždění až 1 měsíce. Navíc opět dojde k tomu, že se lodě budou „kumulovat“ před přístavy vykládek, protože jich může dojíždět více najednou ve stejné období. Kromě nečitelné doby přepravy to zcela nepochybně vyvolá i tlak na zvýšení cen námořného. Ať už kvůli vyšší spotřebě paliva při obeplouvání Afriky nebo zavedení rizikových přirážek.
 
Rejdař MSC už oznámil zavedení Contingency Adjustment Charge do oblasti Middle East.
Je tedy zjevné, že se přesměrování lodí bude týkat i linek na Blízký východ (Perský záliv apod.) a Indie/Pakistán.
 
Pro zásilky do nebo z Číny, které vyžadují předvídatelnou dobu přepravy, doporučujeme zvážit možnost použití železniční dopravy. Pro ostatní destinace – alespoň pro kritická množství nákladu pak zvážit leteckou nebo kombinovanou sea-air přepravu. Zbývá už totiž  jen pár týdnů do svátků v Číně.
 
Rádi s vámi budeme konzultovat řešení pro konkrétní zásilky. sales@wakestone.cz
 
Přečtěte si plnou verzi newsletteru zde.

Další články

Newsletter 19/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Útoky Huthiů v Rudém moři, konflikt v Gaze, omezený provoz v Panamském kanále, stávky strojvůdců v Německu, blokády důležitých dopravních uzlů a měst nespokojenými farmáři po celé Evropě (včetně silničního spojení s přístavem Hamburg nebo Zeebrugge), stávky na německých letištích.

Newsletter 18/2024: CBAM (Mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích)

V jednom z posledních newsletterů minulého roku jsme vás informovali o nové povinnosti dovozců některých komodit reportovat uhlíkovou stopu tzv. CBAM. Blíží se datum 31.1. 2024, do kterého je povinné vyplnit v systému patřičné hlášení za období 1.10.-31.12.2023. Jaké jsou tedy ty podstatné novinky a co byste měli jako dovozci zajistit a podniknout?

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.