Newsletter 16/2023: Vliv incidentů v Rudém moři na námořní spojení
Za posledních několik dní bylo zaznamenáno 20 útoků Hútijských povstalců na západě Jemenu na obchodní lodě. Zasaženy byly také kontejnerové lodě proplouvající Rudým mořem a Adenským zálivem.
MIMOŘÁDNÝ NEWSLETTER
Vliv incidentů v Rudém moři na námořní
spojení Evropy s Asií a oblastí Středního východu
Za posledních několik dní bylo zaznamenáno 20 útoků Hútijských povstalců na západě Jemenu na obchodní lodě. Zasaženy byly také kontejnerové lodě proplouvající Rudým mořem a Adenským zálivem. Vše se zatím obešlo bez ztrát na životech námořníků a větších materiálních škod.
Většina rejdařů už oznámila přesměrování lodí na linkách mezi Evropou a Asií na trasu kolem Afriky (kolem mysu Dobré naděje). Ostatní k tomuto kroku pravděpodobně přistoupí také – případně budou své lodě nadále směrovat přes Suezský kanál, ale budou čekat na zformování ozbrojeného doprovodu (vojenské lodě poslaly do oblasti Francie, velká Británie a USA) a proplouvat kritickou oblastí v konvojích.
Na obrázku můžete vidět vizualizaci současného odklonu lodí, vypracované analytickou společností Alphaliner.
Ani jedna z těchto dvou variant není dobrá z hlediska přepravních časů. Obeplutí Mysu Dobré naděje prodlužuje cestu v lepším případě o 14 dní, ale může dosáhnout i zpoždění až 1 měsíce. Navíc opět dojde k tomu, že se lodě budou „kumulovat“ před přístavy vykládek, protože jich může dojíždět více najednou ve stejné období. Kromě nečitelné doby přepravy to zcela nepochybně vyvolá i tlak na zvýšení cen námořného. Ať už kvůli vyšší spotřebě paliva při obeplouvání Afriky nebo zavedení rizikových přirážek.
Rejdař MSC už oznámil zavedení Contingency Adjustment Charge do oblasti Middle East.
Je tedy zjevné, že se přesměrování lodí bude týkat i linek na Blízký východ (Perský záliv apod.) a Indie/Pakistán.
Pro zásilky do nebo z Číny, které vyžadují předvídatelnou dobu přepravy, doporučujeme zvážit možnost použití železniční dopravy. Pro ostatní destinace – alespoň pro kritická množství nákladu pak zvážit leteckou nebo kombinovanou sea-air přepravu. Zbývá už totiž jen pár týdnů do svátků v Číně.
Přečtěte si plnou verzi newsletteru
zde.