Newsletter 23/2023: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Máme tu léto a prázdniny. Horké dny se střídají s letními bouřemi. Očekávání odjezdu ratolestí se zase střídá s čekáním na jejich včasný příjezd. Ti bezdětní čekají na vhodný okamžik k realizaci dovolené s ohledem na počasí, kalendář a cenu. Stejně jako v logistice, kde vrcholí zimní, chcete-li vánoční sezóna. Podívejme se pod pokličku jednotlivých přeprav na to, co nám léto připravilo.
LETECKÉ PŘEPRAVY
ALTERNATIVNÍ KOMBINOVANÉ
PŘEPRAVY Z DÁLNÉHO VÝCHODU
Nicméně hlavní letecká sezóna je ještě před námi a sazby z Dálného Východu jsou stabilní a přijatelné. Jako kombinace s přepravou železniční nebo automobilovou tak mohou být dobrou variantou pro námořní přepravu tam, kde příjemce spěchá.
V případě sea/air varianty se aktuální sazby pohybují na úrovni 50% letecké přepravy s odhadovanou tranzitní dobou cca 24 dnů.
Varianta truck/air se nákladově pohybuje cca na úrovni 75% nákladů letecké přepravy s odhadovanou tranzitní dobou cca 6-8 dnů.
NÁMOŘNÍ PŘEPRAVYVývoj kontejnerové přepravy Asie – EU 2024Současný námořní trh možná někomu začíná připomínat dobu během pandemie covidu. V určitých ohledech nebude daleko od pravdy. Ceny letí nahoru a místa je nedostatek. Věřme však, že do podobných sazebních výšin, tranzitních časů a míry ucpání přístavů budeme ušetřeni. Bohužel ale, schopnost i jen zhruba předvídat, co udělají přepravní sazby během následujících šesti měsíců, je obtížnější než kdy předtím. Je to i například i proto, že dvě nejpravděpodobnější cesty vedou k odlišným koncům.
V roce 2023 jsme pozorovali očekávanou stabilizaci servisů a s tím v ruku ruce stabilizaci cen, které díky slabší poptávce, až na určité výjimky, spíše klesaly. Zprávy o přicházejících nových lodích nahrávali pocitu, že kapacit bude přebytek a situace bude pro zákazníky i po oživení trhu přívětivá.
CO SE TEDY STALO V ROCE 2024, ŽE SE VÝVOJ OBRÁTIL?Příčin je několik a pojďme si jednotlivé aspekty ovlivňující námořní trh projít:
1) Základním východiskem, na který se při popisu vývoje námořního trhu, musíme podívat je dlouhodobá poptávka vs. nabídka.
Růst globální poptávky o přibližně 8 % za posledních pět let v kombinaci s růstem celosvětového lodního prostoru o 25 % vytvořil značnou nadměrnou kapacitu. Poměrně velká část této kapacity však byla absorbována jevem, který nazýváme slow-steaming (zpomalování lodí, ať už za účelem snížení ekologické stopy nebo nákladů).
2) Druhý aspekt, který na začátku ledna vyvolal první citelné zdražovaní a šok je krize v Rudém moři. Delší plavební vzdálenost kolem jižní Afriky znamená nejen nárůst nákladů, ale sníženou nabízenou kapacitu. Jednoduše řečeno, rejdař „otočí“ loď mezi Asií a Evropou za stejnou dobu méněkrát a tato kapacita pak chybí. Jen v období březen - duben 2024, tak nabídka lodního prostoru byla o 9% nižší než ve stejném období roku předcházejícího. A z jiného pohledu, nadměrná kapacita zmíněná v předchozím odstavci v podstatě dostačuje k tomu, aby se vyrovnala s novými odklony kolem Afriky. Za předpokladu, že plavidla budou opět zrychlena a za předpokladu, že nedojde k žádným dalším událostem. Nezapomínejme však na to, že jsme zatím svědky opačného trendu, kdy Hútíové ohrožují plavidla čím dál od břehu a ta tak obeplouvají Afriku v narůstajících vzdálenostech.
3) Kongesce přístavů: Přetížení přístavů v Asii se postupně zhoršuje již několik měsíců. Čína také hlásí nedostatek, zejména 40-stopých, kontejnerů. V kombinaci s nulovou přebytečnou kapacitou viz výše, to znamená, že rovnováha nabídky a poptávky je pryč a nabídka prostoru je nedostatečná.
|
4) A v tento moment nastalo tolik vyhlížené oživení poptávky. Vyhlížené, ale překvapivé. Takto brzký začátek sezóny nečekali ani rejdaři. Zákazníci sledující zprávy z Adenského zálivu, čínsko-americké obchodní přetahování, zřícení mostu v Baltimore a stále probíhající ruskou invazi, si zřejmě chtěli včas pojistit „vánoční“ sezónu a včasným importem tak předejít zdržením a pozdním dodávkám. Dá se tak usuzovat podle toho, že zatímco kontejnerová doprava zaznamenává náhlý prudký nárůst poptávky, totéž není případ letecké nákladní dopravy. Pokud by náhlá prudká poptávka byla způsobena náhlým nákupním náporem spotřebitelů, dalo by se očekávat, že letecká nákladní doprava poroste také.
|