Newsletter #27/2024: Hrozící stávka přístavních dělníků v USA
Odborový svaz ILA (International Longshoremen’s Association) sdružuje a reprezentuje zájmy 45000 přístavních dělníků ve 36 přístavech na východním pobřeží USA. United States Maritime Alliance (USMX) zastupuje námořní dopravce (rejdaře) a provozovatele přístavních terminálů.
Možná stávka přístavních dělníků sdružených v odborovém sdružení ILA 1.10.2024 – shrnutí aktuálních informací
Obě strany se vrátily k vyjednávacímu stolu a pokouší se nalézt vzájemně akceptovatelné řešení. Snahou odborářů je nejen navýšení tarifů (mezd), ale také záruky, že v přístavních terminálech nedojde k částečné nebo plné automatizaci přístavních operací. Což můžeme vnímat jako paradoxní požadavek známý z průmyslové revoluce ze začátku 19.století. Proti sobě jdou zájmy podnikatelů zvyšovat produktivitu a efektivitu výroby (operací) pomocí moderní techniky a zájmy zaměstnanců za zachování pracovních míst.
Platnost současné smlouvy končí 30.9. a pokud se do té doby nestihne vyjednat akceptovatelní řešení, hodlá odborový svaz ILA začít od 1.10. stávkovat.
Analytici portálu Sea-Intelligence maritime Analysis odhadují, že jeden den stávky vyvolá zpoždění na další 4-5 dní než se odbaví nahromaděné kontejnery. Následky týden trvající stávky na začátku října by se negativně projevovaly ještě v polovině listopadu, pokud by stávka trvala dva týdny, trval by „úklid“ a návrat do normálu až do konce roku 2024.
Riziko, že se stávka uskuteční je stále vysoké.
Množí se spekulace a argumenty pro i proti konání stávky.
Zde výčet některých, které věří spíše v konání stávky:
- Konání několika velkých a úspěšných stávek v poslední době (odbory dělníku v automobilovém průmyslu, zástupci zaměstnanců v hotelových službách, krátká stávka přístavních dělníků v Kanadě apod.)
Naopak analytici, kteří věří, že se stávce podaří předejít argumentují takto:
- Poslední stávka vyhlášená ILA se uskutečnila v roce 1977 a od té doby se vždy při jednáních podařilo najít řešení a stávce se předešlo
- Nedávná vyjednávání odborů na západním pobřeží USA (ILWU) probíhala i po termínu vyhlášené stávky. Práce se po dobu jednání nezastavily.
- Část platu dělníků je závislá na odbaveném množství kontejnerů. Stávka by mohla některé zásilky přesměrovat do jiných přístavů nebo na zcela jiný routing a to i nevratně. Tím by mohlo dojít ke snížení odbavených objemů s přímým dopadem na bonusy dělníků.
- Nejsilnější argument, který predikuje buďto nekonání stávky nebo její odsunutí o několik týdnů, má politický charakter. Organizovaní odboráři jsou tradičně na straně Demokratů a panují obavy, že by stávka mohla poškodit kandidátku demokratické strany v prezidentských volbách, které se konají začátkem listopadu.
Jaké můžeme nabídnout alternativy pro případ, že stávka bude?
- Letecká doprava – jako jednoznačně nejspolehlivější volba pro krátkodobější výpadek práce v přístavech
- Některé oblasti USA (oblast velkých jezer, severní část východního pobřeží apod.) lze obsloužit přes kanadské přístavy.
- Oblasti na západě USA případným směrováním přes přístavy Los Angeles/Long Beach
- Oblasti poblíž Mexika je teoreticky možné obsloužit přes přístavy Altamira nebo Veracruz
- Existuje i pár přístavů na východním pobřeží USA, které nejsou součástí ILA a kterých se případná stávka nedotkne – například Chester v Pensylvánii, který obsluhuje z Evropy rejdař ICL a další menší rejdaři. Ti si zcela nepochybně svou omezenou kapacitu vyhradí především pro svoje dlouhodobé zákazníky.
Většina analytiků se shoduje, že ke stávce nakonec nedojde. Doporučujeme nicméně s tímto rizikem počítat a konzultovat s námi včas vaše potřeby pro exportní, ale i importní přepravy v kritickém období na přelomu září a října.