Newsletter #27/2024: Hrozící stávka přístavních dělníků v USA

Newsletter #27/2024:  Hrozící stávka přístavních dělníků v USA

Odborový svaz ILA (International Longshoremen’s Association) sdružuje a reprezentuje zájmy 45000 přístavních dělníků ve 36 přístavech na východním pobřeží USA. United States Maritime Alliance (USMX) zastupuje námořní dopravce (rejdaře) a provozovatele přístavních terminálů.

Možná stávka přístavních dělníků sdružených v odborovém sdružení ILA 1.10.2024 – shrnutí aktuálních informací

Obě strany se vrátily k vyjednávacímu stolu a pokouší se nalézt vzájemně akceptovatelné řešení. Snahou odborářů je nejen navýšení tarifů (mezd), ale také záruky, že v přístavních terminálech nedojde k částečné nebo plné automatizaci přístavních operací. Což můžeme vnímat jako paradoxní požadavek známý z průmyslové revoluce ze začátku 19.století. Proti sobě jdou zájmy podnikatelů zvyšovat produktivitu a efektivitu výroby (operací) pomocí moderní techniky a zájmy zaměstnanců za zachování pracovních míst.

Platnost současné smlouvy končí 30.9. a pokud se do té doby nestihne vyjednat akceptovatelní řešení, hodlá odborový svaz ILA začít od 1.10. stávkovat.

Analytici portálu Sea-Intelligence maritime Analysis odhadují, že jeden den stávky vyvolá zpoždění na další 4-5 dní než se odbaví nahromaděné kontejnery. Následky týden trvající stávky na začátku října by se negativně projevovaly ještě v polovině listopadu, pokud by stávka trvala dva týdny, trval by „úklid“ a návrat do normálu až do konce roku 2024.

Riziko, že se stávka uskuteční je stále vysoké.

Množí se spekulace a argumenty pro i proti konání stávky.

Zde výčet některých, které věří spíše v konání stávky:

    - Konání několika velkých a úspěšných stávek v poslední době (odbory dělníku v automobilovém průmyslu, zástupci zaměstnanců v hotelových službách, krátká stávka přístavních dělníků v Kanadě apod.)


Naopak analytici, kteří věří, že se stávce podaří předejít argumentují takto:

    - Poslední stávka vyhlášená ILA se uskutečnila v roce 1977 a od té doby se vždy při jednáních podařilo najít řešení a stávce se předešlo

    - Nedávná vyjednávání odborů na západním pobřeží USA (ILWU) probíhala i po termínu vyhlášené stávky. Práce se po dobu jednání nezastavily.

    - Část platu dělníků je závislá na odbaveném množství kontejnerů. Stávka by mohla některé zásilky přesměrovat do jiných přístavů nebo na zcela jiný routing a to i nevratně. Tím by mohlo dojít ke snížení odbavených objemů s přímým dopadem na bonusy dělníků.

    - Nejsilnější argument, který predikuje buďto nekonání stávky nebo její odsunutí o několik týdnů, má politický charakter. Organizovaní odboráři jsou tradičně na straně Demokratů a panují obavy, že by stávka mohla poškodit kandidátku demokratické strany v prezidentských volbách, které se konají začátkem listopadu.

Jaké můžeme nabídnout alternativy pro případ, že stávka bude?

    - Letecká doprava – jako jednoznačně nejspolehlivější volba pro krátkodobější výpadek práce v přístavech

    - Některé oblasti USA (oblast velkých jezer, severní část východního pobřeží apod.) lze obsloužit přes kanadské přístavy.

     - Oblasti na západě USA případným směrováním přes přístavy Los Angeles/Long Beach

     - Oblasti poblíž Mexika je teoreticky možné obsloužit přes přístavy Altamira nebo Veracruz

   - Existuje i pár přístavů na východním pobřeží USA, které nejsou součástí ILA a kterých se případná stávka nedotkne – například Chester v Pensylvánii, který obsluhuje z Evropy rejdař ICL a další menší rejdaři. Ti si zcela nepochybně svou omezenou kapacitu vyhradí především pro svoje dlouhodobé zákazníky.

Většina analytiků se shoduje, že ke stávce nakonec nedojde. Doporučujeme nicméně s tímto rizikem počítat a konzultovat s námi včas vaše potřeby pro exportní, ale i importní přepravy v kritickém období na přelomu září a října.

 

Další články

Newsletter 28/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Věříme a pevně doufáme, že jste přečkali poslední dny v pořádku a pokud možno s žádnou nebo alespoň minimální úhonou. A myslíme na ty, kteří teď mají jiné starosti než číst náš newsletter, který by vám sice rád nalil optimismus do žil, ale ani na poli logistiky není vše zalité sluncem. Nicméně štěstí přeje připraveným a pojďme se v krátkosti podívat na to, co nás čeká a nejspíš nemine.

Newsletter #26/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Okurková sezóna v logistice? Minulost! Připravte se na změny v letecké, železniční a námořní přepravě. Čeká nás Golden Week v Číně, problémy v Bangladéši a další výzvy. Získejte nejnovější informace o sazbách, kapacitách a možných zpožděních.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.