Newsletter 13/2025: Podmínky CBAM v definitivním období stále nejsou definitivní

Newsletter 13/2025: Podmínky CBAM v definitivním období stále nejsou definitivní
Jisté je, že definitivní období začne 1.1.2026, ale nejistá je ještě výše parametrů pro výpočet nákladů na CBAM.
 
S tím, jak se blíží, dochází konečně upřesnění procesů s tímto obdobím spojeným, a hlavně i k alespoň částečnému doplnění informací pro schopnost spočítat a predikovat náklady na CBAM.
 
Minulý týden unikly návrhy prováděcích předpisů, které detailně popisují klíčové mechanismy pro definitivní fázi CBAM. Návrhy stanovují technická pravidla pro ověřování vložených emisí a metodiku výpočtu ceny certifikátů CBAM.
 
Přestože jsou to pouze návrhy, a nikoliv tedy finální nařízení, považujeme za důležité se s Vámi o tyto informace podělit. Důvodem je, až už tradiční, neschopnost příslušných orgánů (zejména Evropské komise), zveřejnit prováděcí předpisy a nařízení v dostatečném předstihu, aby dovozci mohli lépe predikovat finanční dopad.
 
A teď už právě o finance půjde. Definitivní období se týká již dovozů, které mají importéři už na cestě a očekává se jejich příjezd v roce 2026.
 


Ověřování a návštěvy
na místě

Návrh nového nařízení stanovuje zásady pro ověřování deklarovaných vložených emisí, od 1. ledna 2026. Toto je důležité, pokud dovozce bude reportovat skutečné vložené emise.
 
  • Plánování (Úroveň významnosti): Před auditem stanoví akreditovaný ověřovatel (Bureau Veritas, TÜV nebo SGS) rozsah produkčního procesu. Je tolerována odchylka 5% jak pro celkové specifické vložené emise, tak pro celkovou specifickou bezplatnou alokaci. „Významná nesprávnost“ je jakákoli chyba, která sama nebo v kombinaci překročí tento 5% práh nebo ovlivní zprávu na základě úsudku ověřovatele. Hodnotí se na úrovni HS kódu zboží.

  • Audit v prvním roce: Při prvním ověřování instalace v rámci definitivního systému je povinná fyzická návštěva. To umožní ověřovateli získat komplexní základní přehled o instalaci a jejích monitorovacích systémech.

  • Průběžný cyklus auditu: Po prvním roce je fyzická návštěva vyžadována alespoň jednou za dva roky.

  • Audit v dalším období (Výjimka/virtuální možnost): V druhém po sobě jdoucím roce (tj. po roce s fyzickou návštěvou) může ověřovatel fyzickou návštěvu nahradit virtuální nebo ji zcela vynechat.

  • Závěrečná zpráva: Po dokončení ověřování musí být zjištění předložena. Všechny zprávy o ověřování musí být vypracovány pomocí jednotné elektronické šablony poskytnuté Komisí prostřednictvím registru CBAM.

Z výše uvedeného vyplývá, že ačkoliv znalost a aplikace skutečných vložených emisí může snížit náklady CBAM oproti použití defaultních hodnot. Na druhou stranu jejich získání představuje poměrně náročný proces jak na straně stanovení, tak i následném ověřování. A to také není zadarmo.
 
 


Cena CBAM
certifikátů

Jak už bylo zmíněno mnohokrát, cena vychází z „aukční vyrovnávací ceny“ povolenek EU ETS. Je tedy přímo navázána na skutečnou tržní cenu, kterou průmysl v EU platí za uhlíkové povolenky na oficiálních aukcích.
 

Metodika pro rok 2026

  • Frekvence výpočtu v roce 2026: Cena certifikátů CBAM se bude počítat čtvrtletně.

Toto čtvrtletní nastavení v prvním roce poskytuje stabilnější a předvídatelnější (i když zpožděnou) cenu při spuštění definitivního systému.
 
  • Čas výpočtu: Komise vypočítá cenu za čtvrtletí během prvního kalendářního týdne následujícího čtvrtletí.

Například cena za všechny dovozy uskutečněné v 1. čtvrtletí (leden–březen) bude vypočítána v prvním týdnu dubna.
 
  • Použití ceny: Tato čtvrtletní cena se vztahuje na zboží dovezené během příslušného čtvrtletí.

To je klíčový detail pro finanční oddělení. Znamená to, že dovozci budou znát přesnou uhlíkovou cenu za lednový dovoz až po skončení čtvrtletí (začátkem dubna). Vzniká tak časový posun mezi dovozem a konečným vypořádáním nákladů.
 
  • Frekvence výpočtu od roku 2027: Cena certifikátů CBAM se bude počítat každý kalendářní týden.

Tento přechod z čtvrtletního na týdenní výpočet činí cenu CBAM mnohem citlivější na aktuální tržní cenu EU ETS. Náklady dovozců se tak rychleji a přesněji sladí s náklady výrobců v EU.
 

Zdroj: The International Association for the Carbon Border Adjustment Mechanism (IACBAM) - New draft implementing regulation: CBAM   (www.iacbam.org)


CBAM - popis výpočtu
platební povinnosti

Specifické obsažené emise v dovezeném zboží = emise v tCO2 na tunu výrobku.
Od roku 2026 bude v CBAM platební povinnost nabíhat postupně. Od prvního roku tak nebude zpoplatněno 100 % specifických obsažených emisí v dovezeném zboží, ale odečte se:
 
a) Část emisí, kterou podniky v EU nemají zpoplatněné a za kterou dostávají emisní povolenky v systému EU ETS1 zdarma. Smyslem tohoto odečtu je, aby dovezené zboží bylo zatíženo stejnou cenu za uhlík, jako kdyby bylo vyrobeno v EU. Hlavním faktorem výsledné platební povinnosti tak bude emisní náročnost výrobce ze třetí země a to, jak efektivně z pohledu emisí CO2 vyrobí zboží oproti výrobci z EU. Bezplatná alokace bude v EU postupně klesat, časem se tedy bude odečítat od platební povinnosti v CBAM stále méně, až v roce 2034 bude zpoplatněno již 100 % obsažených emisí v dovezeném zboží. Z tohoto důvodu platební povinnost CBAM nabíhá postupně (se snižujícím přídělem povolenek zdarma výrobcům v EU).
 
b) Případně cena za uhlík zaplacená ve třetí zemi.
Vzorec výpočtu platební povinnosti v CBAM vypadá takto:

 
 

Hlavní neznámou je zde CBAM benchmark. To bude hodnota, kterou Evropská komise teprve určí a která bude vycházet z benchmarků pro systém emisního obchodování EU ETS. V EU ETS jde o hodnotu v tunách CO2 na tunu zboží a představuje emisní intenzitu při výrobě konkrétních druhů výrobků u 10 % nejefektivnějších zařízení v EU – tyto hodnoty tedy říkají, jak efektivně dokážou daný výrobek vyrobit nejefektivnější zařízení v EU.

 
CBAM benchmark se bude od specifických emisí obsažených v dovezeném zboží odečítat. Za zboží výrobce ze třetí země, který bude podobně efektivní z pohledu emisí CO2 jako jeden z nejefektivnějších výrobců v EU, může být platební povinnost z počátku poměrně nízká, protože se většina obsažených emisí „odečte“ tímto CBAM benchmarkem. Naopak zboží výrobce, který je výrazně méně efektivní (např. při výrobě používá uhlí), může být již od roku 2026 zpoplatněna významná část emisí, protože specifické obsažené emise budou významně vyšší než CBAM benchmark, který se bude odečítat.
 

CBAM faktor pak jen vyjadřuje, jak velké procento CBAM benchmarku se odečte. Tento faktor bude každý rok klesat, odečítat se tedy bude stále méně a platební povinnost v CBAM bude stoupat. CBAM faktor bude uplatňován v jednotlivých letech takto:

  • 2026 = 97,5 %; 2027 = 95 %; 2028 = 90 % 2029 = 77,5 %; 2030 = 51,5 %; 2031 = 39 %; 2032 = 26,5 %; 2033 = 14 %; 2034 = 0 %
  • Čím nižší CBAM faktor, tím méně CBAM benchmarku se odečítá od specifických obsažených emisí v dovezeném zboží.
Ukázkový příklad (hodnoty zde uvedené slouží pouze pro příklad a výsledné hodnoty zveřejněné Komisí mohou být odlišné):
Pro každý KN kód a každou třetí zemi budou defaultní hodnoty specifických obsažených emisí odlišné, výpočet tak bude zvlášť pro každý KN kód a zemi!
 
 
Bezvodý amoniak (KN 2814 10), výpočet pro rok 2026:
  • Příkladová defaultní hodnota specifických obsažených emisí pro Alžírsko: 2,70 tCO2/t
  • CBAM benchmark: 1,570 tCO2/t
  • Není uvažována žádná cena uhlíku ve třetí zemi zaplacená.
  • Cena certifikátu 80 EUR (bude odpovídat ceně emisní povolenky v ETS1)
Specifické emise podléhající platební povinnosti = 2,70 – (97,5% x 1,570) = 1,17 tCO2/t
Platební povinnost = 1,17 tCO2/t x 80 EUR = 94 EUR/t
 
V příkladu výše tak vychází, že za každou tunu bezvodého amoniaku bude deklarant CBAM muset zaplatit 94 EUR. Zpoplatněno je zde 44 % obsažených emisí již v roce 2026, jelikož je výrobce méně efektivní oproti CBAM benchmarku.
 

Zdroj: Odbor politiky ochrany klimatu, Ministerstvo životního prostředí 

Snad Vám tento postup výpočtu pomůže k alespoň částečnému vyjasnění co tzv. CBAM bude od 2026 stát. Únik informací z minulého týdne obsahuje už i návrhy tzv. Benchmarků a defaultních hodnot. Následně se strhla vlna prověřování a následných komentářů o správnosti a trvalosti tohoto návrhu. Bylo nalezeno několik rozporů a chyb, takže tyto výčty pravděpodobně dospějí ještě dalších úprav.
 
Spolu s naším partnerem, poskytovatelem platformy Dubrink vše sledujeme a snažíme se Vám informace upřesnit a pomoci s plánováním.
 
Jak jste na tom Vy? Už máte podanou žádost o Schváleného CBAM deklaranta? Potřebujete pomoci v zastoupení? Ať už se vydáte na toto dobrodružství napřímo nebo si nás vyberete jako nepřímého zástupce, doporučujeme využít aplikaci Dubrink (pomůžeme zprostředkovat). Už se totiž nebavíme o pravidelném reportingu, ale o komplexní analytické finanční problematice.
 
Pro další informace doporučujeme si přečíst přepis rozhovoru s Marcelem Duitsem z Dubrinku.  (přepis rozhovoru)
 
Pro čerstvé informace ohledně uniklých informací o tzv. Defaultních a Benchmark hodnotách můžete sledovat na Youtube Dubrink kanál, kde je záznam včerejšího webináře zde.
 
 

Další články

Newsletter 11/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Podzim. Někdo se raduje z barevného listí a dojímá se nad proměnlivostí přírody. Jiný už přemýšlí, jakou práci bude mít s jeho shrabováním a že je čas přípravy na zimu. K jaké skupině se po přečtení našeho logistického newsletteru zařadíte vy, necháváme na vás. Ať to bude skupina, kterou už příliš nebaví nekončící neradostné zprávy z evropských přístavů anebo naopak vás rozmanitost logistiky zajímá, budeme rádi, když dnešní dávka informací bude pro vás užitečná a pomůže se třeba připravit na zimu.

Newsletter 10/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Přinášíme aktuální přehled toho, co hýbe logistikou právě teď: Ačkoli nařízení EUDR (odlesňování) získalo další odklad, povinnosti pro dovozce se nemění – vysvětlujeme, jak se připravit na komplexní systém TRACES. Zároveň se podíváme na dopady tajfunu Ragas v Číně, který efektivně prodloužil narušení spojené s Golden Weekem a ovlivnil tak vaše dodací lhůty. A nakonec dobrá zpráva: Světová kapacita kontejnerových terminálů má masivně růst a s hrdostí oznamujeme, že PSA International zůstává globálním lídrem mezi provozovateli.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.