Newsletter 15/2023: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 15/2023: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Ceny přeprav z Dálného východu do Evropy se pod tlakem trhu dostaly na úroveň, která je pro rejdaře ekonomicky nerentabilní.

NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY

Importy z Dálného východu

Ceny přeprav z Dálného východu do Evropy se pod tlakem trhu dostaly na úroveň, která je pro rejdaře ekonomicky nerentabilní. Ti zareagovali snížením kapacity – některé aliance zrušily odjezdy lodí (blank sailingy) nebo dokonce přistoupily k zrušení celého servisu (viz The Alliance a jejich servis FE5 mezi Jihovýchodní Asií a Evropou). Lodě jsou tedy momentálně dobře naplněné, někteří z rejdařů hlásí plno na trase Asie - Evropa až do druhého lednového týdne. Ceny za přepravu kontejnerů po tomto kroku opět rostou. První zvýšení spotových cen je od 15.12., další se čeká od 1.1.2024 a možná ještě po 15.1.2024. Vřele doporučujeme včasné objednávání importních přeprav před CNY (10.2.), v tomto období se může boj o cenu velmi rychle změnit na boj o místo na lodích…
 

Exporty

U exportních přeprav panuje relativní klid. Místo na lodích obecně je, úroveň sazeb se víceméně umravnila na předcovidovou úroveň. 
Po 1.1. se budou účtovat nové poplatky: ETS (emission trade system) coby alternativa uhlíkové povolenky a pro zásilky, které budou proplouvat Panamským kanálem bude (znovu)zaveden poplatek za průjezd kanálem. Kanál dlouhodobě čelí nedostatku vody v jezeře Gatún. Jak jsme se zmiňovali již dříve, kanál byl rozšířen kvůli možnosti proplutí větších lodí (a tedy proces napouštění zdymadel vyžaduje větší množství vody) a zároveň je letošní rok nejsušší v této oblasti, takže nedochází k přirozenému doplňování vody do jezera. V současné době musí rejdaři lodě odlehčovat (přepravují menší množství nákladu než by loď pojmula) a tedy se snaží tuto ztrátu takto vykompenzovat. Poplatek se týká nejen přeprav do přístavů na západním pobřeží USA, Kanady a Mexika ale také přístavů v západní části Jižní Ameriky (Kolumbie, Peru, Chile).
U exportních přeprav na Dálný východ (Čína a jihovýchodní Asie)  je otázkou týdnů, kdy se projeví efekt blank sailingů v západním směru jejichž cílem bylo umělé snížení kapacity.

 

LETECKÉ PŘEPRAVY

Nárůst leteckých sazeb z Číny do Evropy dosáhl minulý týden zřejmě svého vrcholu a tento týden se díky mírnému zlepšení přepravních kapacit sazby ustálily.
Jediným letištěm které nyní čelí přepravním potížím z důvodu silného sněžení je letiště Peking kde byla zrušena převážná většina mezinárodních letů.
Lze tak říci, že situace na všech hlavních čínských letištích je stabilní a bezproblémová přestože aktuální volná data odletů pro standardní knihování jsou v půlce příštího týdne.
Nicméně je zde stále možnost za příplatkové sazby zajistit okamžitý odlet zásilky a její přílet do ČR během 1-2 dnů.
 
Exportní kapacity z České republiky jsou i přes zvýšenou poptávku během posledních dvou měsíců a aktuálně probíhajícího předvánočního shonu stále bezproblémové i když někteří letečtí přepravci dosáhli naplnění svých aktuálních přepravních kapacit a mají lety naplněny někdy až týden předem a z těchto důvodů budou posilovat své přepravní kapacity.  Příkladem může být společnost Qatar Airways která bude od 1. ledna 2024 servis do Prahy zajišťovat na denní bázi širokotrupým strojem Boeing 787 Dreamliner.
Nic tedy nebrání rychlému a spolehlivému odbavení exportních zásilek i v této uspěchané předvánoční době.

 

Termín implementace ICS2 pro námořní přepravy posunut

Původní termín, kdy měla začít fungovat procedura ICS2 i pro importní námořní, železniční a silniční přepravy byl – vzhledem nepřipravenosti některých členských zemí EU – posunut z 1.3.2024 prozatím na 3.června, ale ani to nebude velmi pravděpodobně termín „velkého třesku“.
Informační systém měl již fungovat pro letecké přepravy, ale ani tento segment není doposud plně funkční, protože ne všechny členské země jsou stejně dobře připraveny k odesílání dat v požadovaném formátu. Data jsou sice sbírána, ale končí na jedné velké digitální hromadě bez smysluplného užitku.

 

Přístav Hong Kong ve slepé uličce?

Vy, kdo jste měli možnost navštívit Hong Kong ještě v  polovině 90.let, si jistě pamatujete, že letadla létala na letiště Kai Tak, které bylo umístěno v pevninské části Hong Kongu Kowloon. Jediná přistávací dráha byla nejen náročná na přistávací a startovací manévry pro posádky letadel, ale i jistým adrenalinem jak pro pasažéry letadel, tak i pro turisty sledujícími přistání letadel těsně nad městem.
 
https://www.youtube.com/watch?v=A0bxgcJZrro
https://www.youtube.com/watch?v=M5jrPCyvxEE
 
Letiště stále více naráželo na limity dalšího rozvoje. Jeho umístění v bezprostřední blízkosti města neumožňovalo rozšíření a modernizaci. Proto bylo rozhodnuto vybudovat letiště zcela nové na uměle vytvořené ploše v moři poblíž ostrova Lantau. V létě roku 1998 bylo letiště přesunuto a otevřela se tak nová éra letecké dopravy v Hong Kongu. Díky tomuto kroku si letiště HKG International Airport drží světovou dominanci v letecké nákladní dopravě. Uvolněná plocha bývalého letiště Kai Tak rychle vrostla do okolního města – vybudoval se tu moderní terminál pro mamutí výletní lodě (cruise ships), vyrostla zde sportoviště a plocha byla dokonce využita jako dočasná izolace pro osoby nakažené covidem.
 
Čeká něco podobného i přístav Hong Kong?
Velmi pravděpodobně ano. Přístavní terminály bezprostředně sousedí s hustě osídlenou částí města bez možnosti další expanze. Navíc – dle internetového deníku Splash247.com - neexistuje pro celý přístav společný akční (rozvojový) plán, přístav ani nemá svou centrální správu, která by za rozvoj odpovídala. Rozvoji brání i protekcionistická omezení chránící hongkongský kamionový trh (vysoké poplatky na hraničních přechodech s kontinentální Čínou). Přístav Hong Kong tak každým rokem ustupuje ze svých dřívějších pozic. Ještě v roce 2012 byl 4. největším světovým kontejnerovým přístavem, loni už se propadl na 10.místo. A je jediným z velkých asijských přístavů, kterému postupně klesá počet odbavených kontejnerů. Výjimečnost si udržuje snad jen při odbavování zásilek s nebezpečným zbožím.
 
Splash247 vidí budoucnost přístavu v jeho relokaci. Přemístění by se mělo dít koordinovaným postupem tak, aby případný nový přístav nahradil nejen stávající hongkongský přístav, ale i některé další přístavy v tzv. Greater Bay Area – např. menší přístavy Shekou, Chiwan a Mawan, které mají podobný problém s nemožností plošné expanze. Přesun by také uvolnil místo pro velmi žádaný rozvoj bydlení a komerční sféru v Hong Kongu.
Východisko je tedy spatřováno ve vybudování zcela nového přístavu s moderní infrastrukturou a jednotnou IT platformou někde poblíž letiště Chek Lap Kok. Podaří se realizovat tento záměr jako se to podařilo v případě přesunu letiště nebo se Hong Kong a ostatní menší přístavy v Greater bay Area spokojí s ustupující rolí?
 


Zvýšení mýtného v Rakousku a Maďarsku

Rakousko jen s měsíční prodlevou za Německem zavádí CO2 mýtné.
Takřka dvojnásobně se zvyšuje mýtné i v Maďarsku. Obě tato opatření budou mít podstatný vliv na cenu dopravy nejen do těchto zemí, ale i pro tranzitní přepravy především na Balkán, ale i do Itálie.
 


Jaký je před námi rok?

Zelený. Zavádí se environmetální poplatky v dopravě (mýta na silnicích, ETS – EU Emission Trading System v námořní dopravě). Začíná se hlásit tzv.uhlíkové clo (CBAM), platit se začne v roce 2026. To vše – a další opatření, která teprve přijdou - budou mít za následek zvýšení administrativní zátěže a další zvýšení cen.
 
 
Digitální. Rozvoj umělé inteligence bude stále více promlouvat do systémů v logistice a přepravních řetězcích. My spustíme zcela novou verzi našeho  eSTONE, který bude částečně využívat data generovaná AI. Bude umět nejen sledovat zásilky v reálném čase, ale bude poskytovat průběžné reporty týkající se vašich zásilek a přibude mnoho dalších funkcí. My se moc těšíme a věříme, že se máte na co těšit i vy.
 
Přejme si tedy, aby zvýšené environmentální náklady byly smysluplně využity a umělá inteligence byla dobrým sluhou a nikoli zlým pánem.
 
Klidné vánoční svátky a úspěšný rok 2024.
 
Kouř starých námořních bitev je pryč.
Jack Kerouac, Kniha haiku
 
Grafika vytvořena AI na základě zadání „artificial intelligence shipping industry new year 2024"
 
Dotvořeno lidskou rukou.
 
Přečtěte si plnou verzi newsletteru zde.

Další články

Newsletter 22/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

V dnešním vydání se podíváme nejen, co se děje na nebi, kolejích a moři, ale i na novou fázi zavádění ICS 2.

Newsletter 21/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Od 1. dubna se letecké přepravy dostaly do období letního letového řádu což v praxi znamená navýšení letových frekvencí či znovuotevření linek do přes zimu nelétaných destinací.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.