Newsletter 30/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Konec roku v logistice bývá zpravidla poněkud hektický. Nejinak tomu je letos a berme to jakou dobrou zprávu. Pokud by se nic nedělo, vše si tak nějak plynulo líně ve stagnujícím tempu, bylo by to špatné znamení. A asi by nás to ani nebavilo. Pojďme se tedy podívat, co hýbe dodavatelským řetězcem.
IMPORTY Z DÁLNÉHO VÝCHODU
NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY
Situace v námořní dopravě obecně je v posledních týdnech negativně ovlivňována zejména zhoršujícím se dodržování jízdních řádů, kdy od léta dochází ke snižování dochvilnosti. Například v září dorazilo včas do cílových přístavů pouze 51,4 % lodí. V porovnání se stejným měsícem roku 2023 se pak jedná o zhoršení o více 10 %.
Zároveň pouze 2 rejdaři překročili 50 %, všichni ostatní se pohybují v rozmezí 40,5 – 49,2%. Průměrné zpoždění pak aktuálně činí bezmála 6 dnů oproti jízdnímu řádu.
Jak už to tak s průměry bývá, na každou loď která dopluje včas, tak připadá další u které jsme svědky zpoždění na úrovni 14, ale klidně i 17 dní. S ohledem na skutečnost, že každá loď má dlouhodobě plánované okno vykládky a nakládky v jednotlivých přístavech, zpožďování způsobuje problémy nejen přístavům samotným, ale také intermodálním operátorům, kteří zajišťují přepravy kontejnerů do/z přístavů z vnitrozemí.
Zpožďování lodí je sice téma, ale co ceny? Ty rostou. Tak jak bylo avizováno v přechozím zpravodaji, v listopadu se rejdaři odhodlali k navýšení importních cen z Dálného Východu. Sice z jejich pohledu nedopadlo tak, jak si představovali, takže finální nárůst nebyl pro zákazníky tak „drastický“, ale lze jej považovat za předzvěst toho, co by mělo následovat v prosinci, kdy se sníží kapacita nabízeného prostoru o cca 15 %.
Rejdaři začnou s vynecháváním plaveb (blank sailing). Nikoliv primárně z důvodu omezení kapacity, aby se dosáhlo převisu toku zboží nad kapacitou a tím měli podporu pro zvyšování cen, ale jedná se o začátek přesměrováním lodí do servisů nových Aliancí, které začnou fungovat od února příštího roku. Z tohoto důvodu bude také docházet, a v některých případech již dochází, ke změně rotací lodí a naplouvání přístavů, které až doposud na daných linkách naplouvány nebyly.
Na ceny může mít také negativní vliv opětovná rozepře mezi odbory a přístavními institucemi v USA, o které píšeme dále.
V lednu 2025, pak kromě vrcholící importní „jarní“ sezóny, vstoupí v platnost přísnější emisní předpisy pro lodní dopravu EU. Náklady na CO₂ za rezervace námořní dopravy do a z Evropy díky tomu výrazně vzrostou. Rejdařům se totiž od 1.1.2025 navýší povinnost zakoupit si emisní certifikáty na 70 procent přeprav ze současných 40 %. Že je promítnou do finálních cen je nasnadě. A to samozřejmě i exportních.
V neposlední řadě od 1. ledna 2025 navíc vstoupí v platnost další nařízení EU pro dekarbonizaci lodní dopravy, což bude mít za následek další pokles rychlosti lodí, aby se snižovala uhlíková stopa.
Z výše uvedeného je tedy vidět, že rok 2025 bude ještě zelenější než rok 2024 a nejspíš i trochu náročnější na plánování.
ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY
I zde už můžeme považovat vánoční sezónu za ukončenou, protože, co není na cestě, už zkrátka vykládku před Vánoci nestihne. Jak jsme vás informovali v předchozím newsletteru ( Newsletter #29/2024), Ruská federace přišla s dalším omezením a paradoxně tak pomohla tzv. jižní cestě, která začíná nabírat na důležitosti a především smyslu.
|
LETECKÉ PŘEPRAVY
Zde je naopak vánoční zboží horkým tématem. Protože je to poslední zbývající způsob, jak vánoční trháky nebo zkrátka objednávky, které musí dorazit ještě letos, dostat do evropských skladů nebo na pulty. Poptávka zejména po importní letecké přepravě tedy roste a nemusíte být ekonomický expert, abyste odvodili, co to znamená pro ceny za leteckou dopravu.
A protože není naší úlohou vás pouze informovat, ale aktivně vám pomáhat, nesedíme se založenýma rukama a trochu jsme oprášili náš koncept zvaný Gearshift, tedy převodovka. Pracujeme s různými variantami importních přeprav, které mají různé časové a nákladové parametry. Je zcela na vás, který převodový stupeň zvolíte a jakou rychlostí se bude vaše zboží pohybovat. Koho zajímají detaily,
zde odkaz na technické parametry.
LETECKÉ EXPORTY DO ČÍNY
Co je naopak velice výhodné jsou letecké přepravy do Číny. Plná letadla směrem do Evropy je pro aerolinky těžké ve stejném tempu plnit směrem zpět a tak pokrýt náklady na jejich zpáteční let. A jsou ochotni o sazbách jednat více než kdykoliv předtím. Je proto zajímavé přemýšlet o tomto druhu přepravy i pokud byste jej standardně nezvolili právě z obav vysokých nákladů.
USA
Vítězství Donalda Trumpa ovlivňuje spoustu věcí včetně ekonomiky a tím pádem i dodavatelského řetězce. USA už cla částečně zvýšila před jeho zvolení a Čína horečně exportovala ve snaze se vyhnout právě zvýšenému výběru. Trumpova administrativa nastupující po jeho inauguraci 20/1 se cla chystá podle všeho opět revidovat směrem nahoru a tím pádem, minimálně než vejdou nařízení v platnost, budou zvýšené závozy zboží směrem USA pokračovat. Zda to sebere kapacitu směrem do Evropy a tím pádem vytvoří další tlak na místo a ceny visí ve vzduchu.
STÁVKA VÝCHODNÍHO POBŘEŽÍ
Podle nejnovějších zpráv odložená stávka terminálů na celém jižním pobřeží hrozí opět v plné síle. Odboráři odešli od jednacího stolu a zastavení námořních přeprav od 15.1. 2025 je velice reálné. Důvodem odchodu je snaha zavádění polo-automatizace, které se odborářům nelíbí, protože to znamená ztrátu pracovních míst. Majitelé by naopak samozřejmě rádi procesy zefektivňovali. Je to tak trochu patová situace. Chápeme, že se nám to radí, naplánovat si a realizovat případné exporty včas, ale pokud máte možnost, udělejte to.
Jak takový automatický terminál vypadá v praxi se můžete podívat
na tomto odkazu, protože v Hamburgu už takový mají.
EUDR a posunutí o rok
Dříve jsme vás informovali o zavádění EUDR, tedy nařízení o výrobcích bez odlesňování. Jinak řečeno snaze podpořit spotřebu výrobků, které nemají žádnou spojitost s odlesňováním a znehodnocováním lesů.
Před pár dny byl návrh Evropské komise na odklad použitelnosti EUDR schválen i Evropským parlamentem. Ještě zbývá formální uveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.
Doufejme, že nám tento odklad dovolí se vám i nám s konkrétními kroky seznámit a především, že ty budou v dostatečném předstihu zveřejněny a vysvětleny.