Newsletter 22/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 22/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

V dnešním vydání se podíváme nejen, co se děje na nebi, kolejích a moři, ale i na novou fázi zavádění ICS 2.

LETECKÉ PŘEPRAVY

Zatímco Lufthansa počítá ztráty prvního kvartálu 2024, který se nesl ve znamení slabších objemů podpořených stávkami personálu, aerolinky obecně očekávají konec Svátku práce v Číně, který trval od 1. do 5. května. Předcházel jim, jako každým svátkům, nárůst cen podpořený přísunem zboží. Zákazníci na druhé straně očekávají, že ceny začnou po svátcích klesat. A potvrzujeme, že se jim přání plní. A plní se i aerolinkám, které cítí zvyšující se globální poptávku a navyšují kapacity.
Americká tradelane je stabilní, ceny jsou zde oproti Dálnému východu na importním směru poloviční.
 

 

NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY

Na klíčových linkách z Asie do Evropy je zase živo. Po několika měsících, kdy došlo k jisté stabilizaci servisů, byť s prodlouženou dobou přepravy a příplatkem za delší trasu, se opět bojuje o místo na lodích a ceny včetně příplatků, jako je Peak Season Surcharge strmě rostou. Důvodů je více, jmenujme alespoň ty nejdůležitější:
 
V důsledku toho jsou lodě z některých čínských přístavů vyknihované až do konce května a významně se snížila předvídatelnost (pravidelnost) jízdních řádů.
Velmi rychle se aktivovala klasická tržní podmínka: nedostatek kapacity = růst cen. Už v posledním dubnovém pátku vzrostl šanghajský index spotových sazeb z Dálného východu prudčeji než kdykoli od vypuknutí bezpečnostní krize v Rudém moři. Index oproti předchozímu týdnu vyskočil o téměř 10 procent. A to ještě předtím, než 1. května vstoupilo v platnost všeobecné zvýšení tarifů pro dopravu z Dálného východu do Evropy. Další všeobecné navýšení (ať už je nazvané PSS/Peak Season Surcharge nebo jinak) je vyhlášeno již na 15.května.
 
Je předpoklad, že situace s místem bude složitá až do zahájení Golden weeku (1.10.24) tj. přes celou letní/vánoční sezónu.
 

Velmi doporučujeme před blížící se sezónou včasné plánování, rádi s vámi budeme konzultovat nejvhodnější termíny a způsob dopravy, abyste měli zboží naskladněné včas.

Místo se vždy najde, ale má a bude mít svou cenu…

Pozitivní je, že i v této složité době se najdou příjemné novinky: francouzský rejdař CMA-CGM otevírá od června nový servis mezi Asií a Evropou s výrazně kratší dobou přepravy než je obecný standard. Například doba přepravy z Ningba do Evropy (Koperu) by měl trvat „jen“ 38 dní (obvyklý t/t do Hamburgu se aktuálně pohybuje okolo cca 48 a více dní), z Busanu do Koperu  36 dní a ze Shekou (oblast Shenzen/Yantian) do Evropy (Koperu) bude trvat jen 31 dní, což je také o 10 dní rychlejší než klasický servis do Hamburku. Rychleji je možné se dostat do vybraných přístavů v Asii i exportně. Krátká doba přepravy je dána routingem přes Suezský kanál.

Kromě importů z Asie je situace klopotná ještě v případě exportů a importů do oblasti Středního východu (Arabský záliv) a Indického subkontinentu, kde je potřeba knihovat s předstihem 2-3 týdnů. Na transatlantických linkách vládne relativní klid a to i přes havárii v Baltimore.

 

ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY

Objem přeprav na kolejích z Číny nadále stoupá, a to zejména kvůli prodlouženému tranzitnímu času na moři. To vede k častějším odjezdům z terminálů a zvýšené kapacitě, která platí nejen pro FCL zásilky, ale také pro LCL sběrné kontejnery, které nabízejí dostatek místa a umožňují odjezd až dvakrát týdně.

Navýšení objemu má bohužel negativní vliv na tranzitní časy, které jsou prodlouženy zpožděním na terminále v Malaszewicích, kterým projíždí většina železničních vlaků z Evropy do Číny. Kontejnery zde často čekají 7 až 10 dní na vlaky směřující do ČR, což způsobuje, že tranzitní doba momentálně dosahuje 37 až 42 dní ze dveří do dveří. Pro urgentní kontejnery umíme dobu přepravy zkrátit doručením kontejnerů na přímých tahačích rovnou z Malaszewic.

 

Import Control System 2 (ICS2)

V loňském newsletteru 04/2023 jsme vás informovali o sbližování evropských celních systémů, digitalizaci a posouvání hlášení parametrů přepravovaných zásilek časově blíže nakládce. Zpráva zněla takto:

ICS-2 se k 1.3.2023 octlo ve své 2. fázi, kdy namísto předchozího nahlašování poštovních a některých urgentních leteckých zásilek, je nyní vyžadováno deklarování veškerého leteckého carga. Ostatní druhy přepravy se přidají od 1.3. 2024, protože to by zároveň mělo být datum, kdy se systém ICS-2 propojí se systémem NCTS. Je zřejmé, že datumy se mohou při převádění do praxe o několik měsíců posouvat, ale trend a cílový stav je daný.

Nyní tedy na základě aktuálních informací upřesňujeme a upozorňujeme, že od letošního 3. června platí povinnost importní celní předhlášky pro zásilky směřující do EU po moři pro plnění zajištěné rejdařem (založeném na Master B/L) a od 4. prosince pro plnění zajištěné zasílatelem (House nebo FIATA B/L).

K leteckým přepravám se tak přidává zatím pouze přeprava námořní. Železniční a pozemní se posouvá na 1.4. 2025

Co to pro Vás znamená, co se mění?

Každý odesílatel zásilky z mimounijní země (včetně například Velké Británie) po moři do EU bude od výše zmíněného data povinen zprostředkovaně odeslat do evropského celního systému podrobné údaje o zásilce. Klíčovým údajem bude harmonizovaný kód celního sazebníku, tedy HS kód.

Na první pohled se může zdát, že pro dovozce nejde o větší angažovanost, nicméně HS kódy se ve světě mohou lišit od těch v EU, zejména v posledních číslech. Dojde-li k zadání neplatného, nesprávného kódu v zámoří, zásilka odpluje, ale bude zadržena na hranici EU (tedy v přístavu) až do provedení opravy, opět u odesílatele v zámoří. Mezitím však nebude dovoleno se zásilkou manipulovat, zůstává v přístavu doplutí a toto časové zdržení se ještě díky skladnému a zdrženému prodraží.
 
Jako dovozce je pro vás důležité již první datum, tj. 3. června. Uvedené datumy totiž pouze určují, kdo v jaké fázi bude zodpovědný za vyplnění elektronických dat v systému ENS. A i když je to od 3.6. rejdař a od 4.12. speditér nebo operátor, tak data, která budou vyplňovat budou požadovat po konečných zákaznících. A instrukce pro případ, že požadované údaje mít nebudou, jsou od Evropské Komise jasná - rejdař, resp. speditér nebo operátor uvedou v systému EORI příjemce a přenesou tak povinnost a zodpovědnost na něj, tedy na vás.

Doporučujeme vám tedy, abyste si včas a předem, ideálně již při objednávání při objednávání zásilek - vyžádali HS kód, kterým bude zásilka v zámoří deklarována. Pokud máte pochybnosti o správnosti HS kódu nebo správnosti zařazení či nejste schopni HS kód vyhledat vůbec, obraťte se na nás, rádi vám v tomto směru pomůžeme. Dále se bude uvádět přesné určení odesílatele a příjemce, u něj vč. EORI. Vaše EORI bude muset být součástí obchodní faktury.

Statistika z letecké přepravy, která naskočila o rok dříve, je hrozivá. Během prvního čtvrt roku bylo přes 60 % zásilek deklarováno špatně či nedostatečně. Představa, že by podobné množství zásilek bylo zadržováno v přístavech je vskutku děsivá, ale věříme, že minimálně čtenáři našeho newsletteru budou připraveni a společně se podobnému scénáři vyhneme.
 

Potřebujete pomoc s komunikací ohledně ICS 2?

Na našich webových stránkách najdete podpůrné dokumenty v EN a CN jazyce.

Další články

Newsletter 30/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Konec roku v logistice bývá zpravidla poněkud hektický. Nejinak tomu je letos a berme to jakou dobrou zprávu. Pokud by se nic nedělo, vše si tak nějak plynulo líně ve stagnujícím tempu, bylo by to špatné znamení. A asi by nás to ani nebavilo. Pojďme se tedy podívat, co hýbe dodavatelským řetězcem.

Newsletter 29/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Podzimní čas je pro někoho časem smutným s ohlížením se za teplými dny léta. Ale je také obdobím barevným a pestrým. V obchodě je časem příprav na ukončení roku letošního a vyhlídek na ten další, časem rozpočtování. V dnešním newsletteru se podíváme, jak barevný a pestrý je podzim logistický.

Newsletter 28/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Věříme a pevně doufáme, že jste přečkali poslední dny v pořádku a pokud možno s žádnou nebo alespoň minimální úhonou. A myslíme na ty, kteří teď mají jiné starosti než číst náš newsletter, který by vám sice rád nalil optimismus do žil, ale ani na poli logistiky není vše zalité sluncem. Nicméně štěstí přeje připraveným a pojďme se v krátkosti podívat na to, co nás čeká a nejspíš nemine.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.